söndag 24 maj 2009

Vem sköter bensinhöjningarna?

Idag har jag varit ute och åkt lite. Det är inte så värst ofta jag gör det för jag trivs så himla bra här ute i skogen att jag har svårt att ta mig härifrån. Det finns dessutom alltid något som behöver göras.

Nu tog jag mig i alla fall i kragen och åkte iväg och tränade en hund samt lämnade tillbaka ett verktyg som jag lånat av min son. Innan jag åkte hem var jag tvungen att tanka och för en gångs skull kollade jag priset per liter. Det var ganska längesedan jag gjorde det senast och då låg priset på lite drygt elva kronor. Vid samma tidpunkt kostade oljan 130 kr/fat.

Igår råkade jag se oljepriset per fat när jag letade efter något annat och nu var priset nere på drygt 59 kr/fat. Bensinen jag tankade idag kostade tolv och sjuttio.

Vad och vem i hela friden är det som bestämmer priset på bensinen jag tankar på macken? Jag trodde i min enfald att bensinpriset sjönk när priset på olja gjorde det. Jag är inte så naiv att jag trodde det skulle sjunka tillnärmelsevis lika mycket men det ska väl i herrans namn inte stiga??

Om någon "insatt" kunde förklara detta fenomen för mig så vore jag mycket tacksam. Logik tycks inte funka i detta sammanhang.

Inga kommentarer: