måndag 4 maj 2009

Abir Al-Sahlani, Centerpartist


Denna kvinna medverkade i gomorron Sverige härom dagen. Hon är född i Irak och kom till Sverige som femtonåring. Hon hamnade då hos en farbror och några år senare kom resten av hennes familj. Eftersom hennes föräldrar arbetade politiskt så blev det så även för Abir som blev medlem i Centerpartiet.

2003 kunde hon åka tillbaka till Irak för att starta ett systerparti till Centern. Det är ju inga problem att åka fram och tillbaka sedan man väl fått uppehållstillstånd.

"Och det är precis på det sättet, alltså att engagera sig utanför sitt eget land och världsdel, som hon vill att EU ska göra."
Nu kandiderar hon till EU-parlamentet för Centern.

När hon satt i tevesoffan fick hon frågan: Vad tycker du om att Piratpartiet ligger så bra till i opinionsmätningar?
Svar: Hellre arton stycken piratpartister i EU än "en" sverigedemokrat.
Till artikeln

4 kommentarer:

Milla sa...

Ja det kan jag ju förstå att hon tycker. För då kan det ju förhoppningsvis bli ett slut på detta märkliga med att man flyr ett land, får uppehållstillstånd och vips så är det ingen fara med hemlandet längre.

Fast..det är ju mer en riksdagsfråga än EU-fråga..men poängen är den viktiga.

Gammelsvensk sa...

Det är nog inte Sverige hon har i tankarna när det gäller EU utan sitt "riktiga" hemland. Sverige har nog inte stor nytta av ett öppnare Europa.

Smileth sa...

Jag tar hela inlägget till Varjager och länkar, det är så välskrivet och viktigt att jag bara kommer att kludda till det. Du får skälla på mig om du inte vill att jag gör så. Det är ytterst sällan jag tar hela inlägg.

Gammelsvensk sa...

Du är så välkommen att ta vad du vill. Det är ju smickrande!