onsdag 6 maj 2009

Somliga är mer tärande än somliga.

"På natten kan det hända att någon boende får ligga och dö ensam för då är det bara en som jobbar."

Hur kan man låta en människa vara ensam när den ska dö? Det, om något, är väl ett tillfälle då man verkligen behöver ha människor i närheten. Hur kan man ha endast en person som arbetar på ett äldreboende på natten? Det är en kostnadsfråga.

Jag blev både ledsen och arg när jag såg uppdrag granskning om äldrevården. De gamla får inte komma ut för personalen hinner inte. Det är också en kostnadsfråga. Var det inte någon som sade att man inte kan räkna människor i pengar? Det gällde visst bara vissa människor det.

Det är väl endast produktiva människor som har existensberättigande nuförtiden men det är inte bara våra gamla som är tärande på samhället. Fast det får man ju inte prata om förstås.

2 kommentarer:

Milla sa...

Det jag tyckte var jobbigast när jag jobbade på ett äldreboeende var att inte kunna följa med dom ut. Dom satt i sina rum & tynade bort.. Men det som gladde mig oerhört var när jag såg hur dom ställde upp för varandra..Aldrig att någon fick dö ensamen, dom turades om att vaka för personal fanns det inte alltid.

Läste en blogg idag & ägaren till den påpekade ivrigt att gamla helt enkelt bara kostar pengar för dom drar ju inte in någon skatt osv..Som om inte pensionen är skattepliktig..men nu är det så att barn och gamla får och SKA kosta, för vem har byggt upp vårt land och vem ska ta efter?

Gammelsvensk sa...

Jag såg att du varit inne på den indoktrinerade vänstersympatisörens blogg. Det kändes så meningslöst att skriva något där för den människan tar nog inte emot mera lärdom. Fullärd.