tisdag 5 maj 2009

Har de blivit fullständigt avtrubbade?

Nu får de banne mig skärpa till sig inom sjukvården. Det är en nonchalans utan dess like. När det handlar om något så viktigt som sjukvård så är det väl "det säkra före det osäkra" som gäller. Man avfärdar inte patienter per telefon när man inte har möjlighet att ställa en säker diagnos.

Nu har det hänt igen. Ett fullständigt onödigt dödsfall som drabbade en liten pojke med tarmvred. Sjuksköterska konstaterade snabbt per telefon att pojken hade drabbats av magsjuka.

Det är stress inom sjukvården och det beror förstås delvis på alla sparbeting. Det är så skamligt att man sparar i vården när man samtidigt spenderar friskt när det gäller saker som inte alls är av samma vikt. Man blir trött, ledsen och förbannad!
Läs mer

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min äldre syster i Sjöbo kan snart skriva en bok om inkompetensen och nonchalansen inom sjukvården. Inte ett läkar- eller sjukhusbesök utan att hon måste ta dem i upptuktelse. Hon ställer bättre diagnos än de, vilket visat sig stämma när hon tvingat fram adekvata undersökningar. Nu har det ej resulterat i dödsfall ännu som i dina från Värmland relaterade fall. Men för syrrans del har det betytt ett förlorat öga och två misslyckade benoperationer, först den tredje tycks med tvekan fungera. Etc, etc.
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Det har barkat fullständigt åt h..vete med samhället över huvud taget. Det är ett hårt samhälle som kalkylerar med att 30-40% av befolkningen ska ha psykiska besvär och att det får bli ett visst "svinn" på människor i sjukvården eftersom man måste spara till förmån för en massa skit som vi varken vill ha eller behöver. Jag blir så upphetsad så jag blir svett.

Smileth sa...

Förr var en person med smärtor i buken högprioriterat eftersom det finns så många så kallade differentialdiagnoser. Jag vet inte hur många bukobs jag har studerat på sjukhuset i min dag! Min pappa berättade förra veckan i ett sammanhang, att en blindtarm diagnosticerades över telefon som vinterkräksjuka och en ung kvinna dog för några år sedan. Det är helt sanslöst!