onsdag 13 maj 2009

3 minuter och 48 sekunder

För ett tag sedan skrev jag om en treårig pojke som dött av tarmvred på grund av att sköterskan som tog emot samtalet bedömt det som magsjuka.

Sköterskan arbetar åt ett privat företag som heter Medhelp. De har ett bonussystem som ger tusen kronor extra om sköterskan lyckas hålla tiden för samtal till högst 3 minuter och 48 sekunder i snitt.

Det är mer än skrämmande hur cyniskt samhället har blivit. När kommuner och landsting har hittat någon som gör jobbet billigare så är allt frid och fröjd. De anser tydligen inte att det är deras ansvar längre.

Man intervjuade en talesman för Medhelp på Tv i morse. Han berättade om vilka kontrollfunktioner man har. Han berättade också att av tvåhundra sköterskor så är det bara två som klarar av bonus per månad. Hur ska man tolka det? Förhoppningsvis är de flesta mer intresserade av patienten än av pengar.
Han hade naturligtvis bonus själv men det framgick inte vilket kravet på prestationer var när det gällde honom.

Tidigare inlägg

Inga kommentarer: