måndag 25 maj 2009

Den bistra sanningen!

"Meningslöst att vara riksdagsledamot i moderaterna.
Jag tycker inte att det är meningsfullt att verka i riksdagen under nuvarande omständigheter. Riksdagen fungerar inte på det sättet jag förväntat mig. Partiledningarna bestämmer allt och utrymmet för oss ledamöter att representera våra väljare är obefintligt. Det skriver moderaternas Anne-Marie Pålsson som idag meddelar att hon inte ställer upp för omval.

Idag har jag till den moderata valberedningen i Skåne meddelat att jag inte vill kandidera till riksdagsvalet 2010. Med nästa år har jag gjort 8 år av politisk värnplikt.

Det har varit minst sagt händelserika och stimulerande år. På nära håll har jag haft förmånen att få uppleva politikens och politikernas villkor och hur de stolta parollerna i vår grundlag om demokrati och folkstyre omsatts till praktisk politik.

Jag har gjort det bästa för att leva upp till era förväntningar. Kanske har jag inte alltid lyckats men min ambition har varit att agera i ert intresse och den ambitionen har jag ännu drygt 1½ år.

Mot bakgrund av de villkor som gäller för riksdagsarbetet anser jag emellertid inte att det är meningsfullt att representera er i rikets högsta beslutande organ ännu en mandatperiod.

Den uppgift som våra grundlagsfädrar gett riksdagen som folkets främste representant - som lagstiftare och kontrollant av makten - har nämligen inte många likheter med verkligheten."
Läs mer

Inga kommentarer: