fredag 15 maj 2009

Sommar och dragspel

Jag har varit ute på en "ärendetur" idag. Jag är både lat och snål( eller är det planerande och ekonomisk)så jag försöker att samla mina ärenden för att kunna åka en gång istället för tre. Jag var i Karlstad för att köpa några saker som inte finns på min hemort. När jag parkerat vid första butiken hörde jag någon "spela" dragspel. Utanför affären stod en romsk kvinna med ett minidragspel på magen och en gryta på backen med några slantar i. Jag kunde urskilja fyra toner som hela tiden återkom. Jag hörde dessa toner ända tills jag var långt inne i affären.

När jag var på väg ut hörde jag samma fyra toner i samma följd och detta fortsatte ända tills jag satte mig i bilen. Denna kvinna kunde alltså inte spela dragspel utan var endast ute efter att få pengar i sin gryta. Mig log hon bara åt men andra människor högg hon tag i kläderna på för att övertala dem att lägga pengar i hennes gryta. Jag måste vara väldigt skräckinjagande så liten jag är.

Inga kommentarer: