måndag 18 maj 2009

Folk dör men sjukvården sparar.

Sjukvården blir bara sämre och sämre. Det är ingen ände på hur mycket man kan skära i finanserna där inte. Inom psykvården har det varit en del incidenter under åren och man har hela tiden skyllt på bristande resurser. Trots detta så verkar det bara bli värre.

Tog sitt liv med utskrivna mediciner.
I höstas tog en medelålders man sitt liv med de mediciner läkare skrivit ut åt honom. Händelsen har utretts både internt inom landstinget och av Socialstyrelsen.
Mannens anhöriga har under utredningen framfört kritik mot den vård han fick och även mot att han fick medicin utskriven som han sedan kunde använda för att ta sitt liv. Socialstyrelsens utredare tycker att mannen med tanke på sin problematik borde ha undersökts av en psykiater och inte, som i det här fallet, bara av en at-läkare under utbildning.

Tog sitt liv i väntan på ny läkare.
Om en ny patient får psykofarmaka måste detta kunna följas upp även om det är brist på läkare.
Det konstaterar Socialstyrelsen som har utrett ett fall där en ung man från västra Värmland sökte hjälp hos den psykiatriska öppenvården men sedan inte fick tid för uppföljning förrän efter ett halvår eftersom den ende faste läkaren sade upp sig. Patienten tog sitt liv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Hej, skulle inte du opereras?" "Jomenvisst, jag bara väntar på att min nye läkare skall bli klar." "Jaha, men vad gör han nu då?" "Han har nyss gått ur gymnaiet."
"Tjena kompis vart är du på väg?" "Till korvkiosken för att hämta ut min medicin."
"Va,skall du ut och resa?" "Ja, jag är på väg till bysmeden i Enontäkiö för att dra ut mina tänder." "Aha, tja här hemma är det ju så satans dyrt." "Jodu, såna pengar har jag aldrig ägt. En annan fördel är att sme´n bedövar en med sin egen hembrända Kosken så mycket man behöver." "Ähh hörrudu, kan du inte vänta en halvtimme så packar jag och följer med." "Jajasemensingen."
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Man ska inte skratta före frukost sa´ man förr men den här gången kunde jag inte styra det. Jag vill ha fler så´na som du i värden.