måndag 25 maj 2009

Ibland tänds ett litet ljus.

Centralsjukhuset i Karlstad säger nej till att utföra könsstympningar trots att Landstinget förespråkar att de ska göra det. Man kan inte undgå att förvånas eftersom man inte är van vid att någon vågar säga nej när det gäller invandrare.

Rauf Ahmad som har en son på två veckor säger att sjukvården är skyldig att ge dem "vård" oavsett vilken religion man har. Det har han ju rätt i men var går gränsen för vad som är vård? Nu kommer han att göra som tidigare och skicka efter en utländsk läkare som gör ingreppet.

Det verkar inte vara ont om pengar eller är det möjligen något som "församlingen" betalar?

3 kommentarer:

Milla sa...

Det heter väl inte sjukvård för inget, vård vid sjukdom. Inte en självklarthet att våra redan så ansträngda resurser ska gå till att könsstympa småbarn som tvingas in i en religion dom själva aldrig fått en chans att välja.

Ponera denna löjliga hypotetiska tes: Jag startar ett samfund, vars högsta mål är att se till att alla flickor har silikonbröst, först då kan vi komma in i himmlen enligt vår tro. Skulle detta samfund måntro enligt lag få rätten till gratis silikonbröst inopererade på småflickor?

Kass jämförelse iofs, men man måste dra gränsen någonstans. Jag anser inte att någon oavsett religion ska kunna få använda sig av sjukvårdens resurser i annat fall än när man är fysiskt behov av den.

gammelsvensk sa...

Jag tror att jag t.o.m. känner mig lite "stött" på att detta över huvud taget ska vara tillåtet i Sverige. Det är ju ett fullständigt onödigt ingrepp.

I vilket fall så vill jag inte betala för sådant.

Milla sa...

Jag säger inget om man betalar för det ur egen ficka. För hellre det än att dom småkrakarna ska bli behandlade av nån slaver utan utbildning och med osterila instrument.