fredag 22 maj 2009

Vad åstadkommer genusforskare?

Under tre år har Kronoparkens skolområde arbetat med jämställdhetsfrågor i ett Karlstadkoordinerat EU-projekt där också pedagoger från Spanien, Frankrike och Slovenien ingått. Nu besöker lärare från de övriga deltagande länderna Karlstad för att avsluta och utvärdera arbetet.

– En stor del av arbetet har rört sig om lärarnas kunskapsinhämtning i ämnet, att lära av varandra och att hitta gemensamma aktiviteter, säger Marianne Nilsson genuspedagog vid barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstad. Vi har bland annat observerat barnens fria lek ute och inne, granskat läromedel och pratat om superhjältar. Allt ur ett genusperspektiv, säger Marianne.

– En reflektion som vi alla har gjort är att vi har observerat samma fenomen när det gäller stereotypa könsmönster hos barnen, trots att vi bor i olika länder och är olika på många andra sätt, säger Marianne.

Kan de då inte inse att det faktiskt är på det viset att vi är olika skapta från början och att naturen "hade en tanke" med det? Nej då. Det kan man inte utan då ska vi göra om våra barn så att de passar in i genusforskarnas mall. Läs mer

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta snart bortglömda vansinne är så pinsamt för vår kultur att jag inte längre orkar läsa om det.

Att göra maskulinum och feminium till neutrum kommer troligen inte att rädda vårt samhälle i de utmaningar som framtiden innebär.

Förutom att det rent vetenskapligt är rena idiotin, är det naturligtvis helt frånstötande ur etisk och estetiskt synvinkel.

http://tanjabergkvist.wordpress.com/
http://www.viforaldrar.se/artiklar/2003/09/01/uppfostran-det-skoter-komp/index.xml

Apropå detta skrev jag i en gammal nu borttagen bloggpostning:

Av en händelse hade jag ett ärende till länets universitet i Karlstad för ett tag sedan. På tillbakaresan stannade jag till hos en bekant som arbetar inom skolan (gymnasiet). Jag kunde inte låta bli att ta upp en reflektion jag gjort av universitetsstudenterna. De manliga studenterna. Om nu “manliga” är det korrekta uttrycket. För ämnet för vår diskussion var den tilltagande feminiseringen bland Sveriges unga män, ynglingar från tidiga tonåren, till 30 plussare. Jag gick själv på universitetet under 90-talet och jag kan inte säga att dessa tendenser var lika klara då. Det är smink och märkeskalsonger och piercing och tatueringar (inga sjömanstatueringar) solbränna och frisyrer från hippaste salonger. Och om jag inte har fel börjar rörelsemönstret också dra sig åt de homosexuellas stil. (ni vet vad jag menar) Till min lärarbekant kallar jag dessa stackare jag sett den dagen på universitetet “böghoror”, därför att de i min värld ser ut som just böghoror. Självfallet inser jag att dessa jag benämner så knappast i någon större utsträckning faktiskt också är homosexuella. Man inser - fastän svårsmält - att dessa till det yttre genomfeminiserade personer bara är receptiva exponenter för samhällets ideal. Det lustiga var att min lärarbekant på sitt jobb på en gymnasieskola hade noterat samma starka trend när det gäller ynglingars estetiska ideal. Detta var för några veckor sedan.

I dagens lokaltidning (NWT) skriver signaturen mrs Sullivan på insändarsidan följande under rubriken “Helt förvandlat sedan 2004?”:

“Efter att ha bott i Amerika i tre år, återkom jag till ett Sverige som jag inte längre känner igen. Jag satt på en hamburgerrestaurang i Karlstad och skakade på huvudet och suckade varje gång en kille gick förbi. Vart tog alla manliga killar vägen? Jag tycker att det har gått för långt. Det finns ju heterokillar som använder mer smink och stylingprodukter än vad jag själv, som kvinna, gör. Det är absolut inte fel om en man vill ta hand om sitt utseende lite grann, men när alla börjar se ut som en manlig kopia av Paris Hilton vill jag bara gråta. Nej, tacka vet jag de riktiga männen i Amerika! Där behöver man i alla fall inte undra om en kille är bög eller inte.”

Hoppas inte Ryssland anfaller oss i alla fall, med det soldatmaterialet! Säkerligen ett intressant krig - och kort…

Och förresten (mrs Sullivan!) När det gäller säkerhetsproblem brukar vi ju för övrigt förlita oss på MÄNNEN från USA.

Våra böghoror gör bäst i att stanna bakom spegeln och puderdosan. Med tanke på den tidiga och djupa påverkan som sker idag, från genus-politiserade dagis och skolor, till mediasveriges saluföring av den “nya mannen” i stylingprogram, inredningsprogram och TV4:as idol, så lär någon omskolning av dessas psyken inte vara möjlig. En av de sista bastionerna som troligen kunde ha en sen korrigerande effekt på personligheten är den gamla militärtjänstgöringen som de flesta tvingades igenom. Givetvis är denna i praktiken borttagen nu.

Varför talar ingen om denna konkreta seger för feminismen i Sverige



Mikael Gustafsson, Säffle

Gammelsvensk sa...

Jag har reagerat på detta i ganska många år och har svårt att förstå hur killar,om nu detta är en trend, kan förmå sig till att följa denna. Jag kan heller inte förstå tjejerna som tycker att detta är "sexigt". Jag som kvinna skulle ha mäkta svårt att fastna för någon som var lika, eller mycket mera feminin än jag själv. Tyvärr ser jag inte dessa killar som män.