söndag 3 maj 2009

Jag struntar väl i vad de heter i efternamn!

Integrera företagen
"Det segregerade Sverige är väldigt tydligt på arbetsmarknaden. Om fler företag vågar ge anställda chansen att utvecklas, oavsett vad man heter i efternamn, då har vi kommit en bit på vägen. Jag är övertygad om att lösningen är ett tidigt inträde på arbetsmarknaden. Det skriver i dag PATRIK HJELTE, ägare av flera McDonald’s-restauranger i Karlstad.

Arbetsförmedlingen visar att antalet arbetslösa utrikesfödda i Karlstad har ökat med nästan 54 procent jämfört med februari föregående år. Jag tycker att det är företagen som måste integreras i det mångkulturella samhället, inte tvärtom. Det tjänar alla på; individen, företaget och samhället."
Läs hela inlägget

Är det så konstigt om antalet arbetslösa utrikesfödda ökar? Antalet arbetslösa ökar ju katastrofalt just nu oavsett var man kommer ifrån. Dessutom så ökar väl antalet nya invandrare hela tiden. Skulle då utrikesfödda ha något slags gräddfil?

Att Sverige är segregerat beror alltså på svenskarna. Att "tidigt komma i arbete" borde väl gälla svenska ungdomar likaväl som invandrade men när man läser så framgår det hur tydligt som helst att man ska sopa banan för invandrarna.

När det gäller regler för att arbeta med livsmedelshantering och/eller annat serviceinriktat yrke så är det ju inte vi svenskar som har religiösa regler som inte stämmer överens med arbetssituationen.

Vad det gäller att kunna utvecklas på arbetsplatsen så undrar jag hur stor användning man har av universitetsstudier i arbetet på McDonald´s?

1 kommentar:

Kenneth Olsson sa...

Integrerad eller inte hos Telia.

Jag ringde för att beställa ett TV abonnemang hos telia,jag ville ha ett 2 års abonnemang och då svarade den integrerade(eller om han nu inte var integrerad)vi har bara 12 eller 24 månaders abonnemang...men jag fick i allafall ett gott(icke rasistiskt) skratt.