torsdag 14 maj 2009

Varför jag inte tror på klimatpratet.

Det börjar att se bedrövligt ut på min gård. Gräset växer så det knakar och jag kan inte komma ut på gräsmattan för den är så vattensjuk att gräsklipparen fastnar. Det har inte regnat särskilt mycket men det är inte tillräckligt varmt för att det ska torka upp backen efter vintern. Är det klimatförändringen månntro? Jag trodde att det var global uppvärmning det handlade om men den märks i alla fall inte av hemma hos mig.

Jag får ägna dagen åt att kapa och klyva ved istället. Jag måste ju spara på elen till vintern och göra min del för att inte bidra till miljöförstöringen. Fast det var väl så att vedeldning inte heller var bra? Hur man än vänder sig så har man rumpan bak.

Jag fortsätter nog att tro på att det mesta handlar om pengar och makt på ena eller andra viset. Ingen har ännu lyckats övertyga mig om annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du köpa några utsläppsrätter av mig? Till vänskapspris förstås. Några afghanpälsar från 70-talet måntro? En instruktionsbok i åkarbrasa sparar på vedklabbarna. Kan även tänka mig ett kort besök hos dej för att dansa shottis och hambo a la Tiveden. Utan snusdosa och slagsmål förstås även om det sistnämnda håller en varm på ett miljövänligt sätt. Sätten är många. Inte heller jag är särskilt imponerad av fabuleringen kring uppvärmningen, låt naturen sköta sig själv den är ju expert på det. Ge faen i att skita ner omkring oss kan vi väl göra ändå, vi som är något så när väluppfostrade.
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Jag behöver inte handla något idag för vi har gott om luft.
Valfri dans på logen är däremot aldrig fel och "afghanprefixet" på pälsarna kanske gör dem rumsrena.

Anonym sa...

Vedhuggning är min variant av fundamentalistisk religion! Kommen ur 100 generationer bönder och skogshuggare är vedarbetet min eviga hälsning till far- och morfäder i himmelen.

Dessutom är det den perfekta motionen. Tyngdlyftning, marathonlöpning och meditation i ett.

Man blir glad av att hugga ved, lycklig.

Mikael Gustafsson, Säffle