lördag 9 maj 2009

"Nya Moderaternas" nya välfärd

Insändare som beskriver vardagen i vårt humana Sverige. Humant gentemot vilka?

-Pratade nyss med min pappa, han har fått avslag från socialen på hjälp till mat och räkningar. De tycker att mammas lön räcker.

Min pappa har vart sjukskriven sen september 08. I mars tog hans handledare på Försäkringskassan bort hans sjukpengar. Detta för att han ansåg min pappa frisk, detta trots upprepade samtal med läkare, sjukgymnaster. Men han struntar i detta och säger att pappa ska jobba. Han ska opereras vilken vecka som helst. Men det spelar ju ingen roll, han är ju frisk.
Jag kan inte förstå hur regeringen tänker, nu kommer ju mamma och pappa bli hemlösa! Sista anhalten var socialen där de fick ett avslag. Men det är ju så konstigt att de kan ge pengar till alla de alkoholister i Grums som sitter och super och skrämmer folk vid busstationen. Dem är det helt OK att hjälpa! De har ju ändå satt sig i denna situationen själva!
Min mamma och pappa har bara haft oturen med att pappa skadat sig i ryggen. Men det är ju ingenting värt.
De ska börja packa eftersom de inte kan betala sina huslån.
De stänger av både vatten och el nästa vecka. Inte ens detta kunde de få hjälp till. Men jag visste inte att vi kan strunta i sådant. Men jag kan ju förstå att ingen i vår regering, Försäkringskassan och socialen har upplevt detta. Sätt er in i folks situation och gör eran bedömning efter det.
Jag kan bara ge ris till er.

Inga kommentarer: