måndag 25 maj 2009

Detta är nostalgi!


Den här helgen har hemvärnet haft en storövning i Kristinehamn. Här fanns förut regementet A9 men det är förstås nerlagt nu. Själv är jag född och uppväxt i Karlstad med I2 vilket också sedan länge är nerlagt.

Det var något visst med dessa regementsstäder. När man var liten så var soldaterna farbröder men allteftersom åren gick så blev de konstigt nog yngre och yngre. Till slut tyckte man att de var småpojkar.

När man kom upp i den åldern när man fick "gå ut" så var det mycket lockande att besöka regementets dansbana. Där var det dans varje onsdag och söndag. Gissa om dessa beväringar från hela sverige var spännande. De långa karavanerna med soldater tolkande på cykel efter vägarna var en vanlig syn och var uppskattat av alla ungar.

Tyvärr så är den tiden förbi. Jag minns inte när regementena lades ner men det är ganska längesedan nu. Det måste vara kul för kristinehamnarna att få se lite soldater på gatorna igen.

Kristinehamns centrum fylldes av soldater
"-Sedan A9 lades ner hör det inte till vardagligheterna att se soldater i Kristinehamn. I lördag var det dock gott om dem på både gator och torg när cirka 300 personer från hemvärnet deltog i en storövning.
Det hör inte till vardagligheterna att det går soldater på Kristinehamns gator. Men i lördags syntes de både här och var i centrum."
Läs hela artikeln

5 kommentarer:

Milla sa...

Det är sånt här som får mig att genast associerara till Bodens garnison. Och många roliga och upplevelsefyllda minnen har jag från dom åren där uppe. :)

gammelsvensk sa...

Hade de dansbana och regementets dag där också?

Milla sa...

Dom hade regementesdag, och dom har jju fler än ett regemente. Fast nu vette sjutton om a9 och ing19 är kvar?

Men dansbana tror jag inte att dom har iaf.. :) Men fråga jorma, han har stenkoll på vad som är vad där

Berit sa...

Samma minnen från Östersund, A.4, I.5 och F.4.
Jag var också bilkårist men de finns väl inte kvar alls längre?

Gammelsvensk sa...

Hej Berit.

Jag är inte helt säker men jag tror att i alla fall lottakåren är kvar och då kanske de även har låtit bilkåristerna vara ifred.