torsdag 30 april 2009

Det går utför med sjukvården

Jag börjar känna mig riktigt orolig när det gäller sjukvården i Värmland. Nu handlar det om en man som kom in till akuten med hjärtbesvär. Han hade smärta i bröstet och domningar i ena armen. Läkaren upptäckte diabetes och problemen i armen bedömdes som en seninflammation i axeln. Han skickades hem med smärtstillande. Det blev flera besök, bland annat ett akut.

-I slutet av september förs mannen in till akutmottagningen med hjärtstillestånd och han avlider samma dag. Sjukvården gjorde en lex Maria-anmälan och nu har Socialstyrelsen granskat ärendet.
Sjukvården i Värmland får kritik för en rad brister i rutinerna och omhändertagandet av patienten. Den kritiseras också för man inte gjorde en sammantagen bedömning ”av de riskfaktorer som faktiskt funnit, såsom rökning, förhöjda blodfetter och förhöjt blodsocker”.
Nu ska sjukvården ta fram förslag till åtgärder för att inte fler patienter ska drabbas. När det är klart ska Socialstyrelsen bedöma dem.

4 kommentarer:

Unknown sa...

jag satt för 1 minut sen bara & läste den artikeln, och jag håller med dig. Har egen erfarenhet av detta, slutade med att jag förlorade min pappa..

Milla sa...

Och där blev det fel eftersom min syster var inloggad..haha..

Anonym sa...

Vissa invandrare ser jag gärna med fullt medborgarskap. Jag tänker närmast på medicinmän och shamaner från Amazonas och Australiska bushmän. Dessa skulle jag hellre besöka vid behov än våra s.k. läkare.
midgardsjarlen.

Gammelsvensk sa...

Du har en poäng där för dessa verkar ju i alla fall inte sakna engagemang.