tisdag 28 april 2009

Sômmer å´mete i älva.

Jag satt nyss och lyssnade på Ols, Runar och Camilla på Webbradion. Det är så gôtt å höre värmländska på värmlandsradio. Jag blev väldigt nostalgisk tydligen. Hoppas ni kan förstå vår härliga värmländska.

Nu när dä börjer å närme sä sômmern så ärrä lätt å tänke tebaka på när ongera va små å vi bruke sette nere ve älva å feske på kvällera. Pôjkera hadde små kôrte bambuspön men själv så hadde ja täljt ett säljspö å köppt e sån där färdi rev mä krok å flöte på.

Ja minns särskilt en gång när vi va ve en å älvgrenera ve Örshôlmen. Ja å ongera hadde våra vanlie spön men far deras hadde vart i en affär för feskeidioter å köppt sä ett flådit "teleskopspö" mä "pennflöte". Ongera feck sä nôra små mörter å ja drog ôpp den ene abbôrn ätter dän andre mä mitt hemmagjorde spö.

Far deras däremot feck inte en enda litten mörtpinne mä sitt märkvärdie spö. Ni som ha vart ve Klarälva å mete nôn gång vet att dä kan va risit uttå helsike å då ä inte ett flådit teleskopspö dä bäste en kan ha. Han feck ris å löv på kroken å te å mä e trärot men fesk såg han inte röken å. Uttôm minne å ongeras förstås.

Dä ä inte allti dä flådiaste som ä dä bäste. Dä ska va anpassat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Gammelsvensk, det är ett härligt mål, lätt att förstå och jag känner längtan tillbaks till "den gamla goda tiden på landet".
midgardsjarlen

Milla sa...

Dä e allt nöe speciellt mä vår dialekt..Dä känns i hele kröppen på nöe vis :)

Anonym sa...

Jobbar ibland ihop med värmlanspöjkar, och njuter av pöjkeras dialekt. Dessutom är det fina kamrater som jag mer än gärna umgås med, förutom den sköna dialekten...Blodsven