måndag 20 april 2009

Mångfald i mängder

Karlstads universitet präglas allt mer av mångfald. Under de senaste tio åren har antalet internationella studenter fyrdubblats.
En av dem som valt att plugga i Karlstad är Kotaiba Abdul Aal från Syrien.

"För tio år sedan hade Karlstads universitet 150 internationella studenter som tagit sig hit för att studera.
I dag är summan 565."

"En av de där långväga studenterna är Kotaiba Abdul Aal som i höstas lämnade Damaskus och Syrien för Sverige och Karlstad.
Ett val han inte ångrat."

"– Först hade jag tänkt studera i USA eller England, men det skulle bli väldigt dyrt och då frågade en svensk kompis mig varför jag inte åkte till Sverige
i stället, där det är gratis att studera samtidigt som nivån på studierna är väldigt hög. Samtidigt visste jag att Sverige är ett fredligt land där man dess­utom talar väldigt bra engelska. Så då var valet enkelt, säger han.
– Jag läser en master i Service Science, som är en väldigt unik kurs. Den finns bara här och är precis det som jag vill läsa."
Om den bara finns här och han hade tänkt studera någon annanstans hur kunde den då vara precis vad han hade tänkt läsa? Vad är förresten "service sciense"?

Men så bra då, att de får studera gratis. Vilken tur att Sverige är ett så rikt land så vi inte behöver dra in på lärare,läromedel eller lägga ner skolor. Eller gör vi det? Det framgår inte hur de klarar sitt uppehälle men vi kanske står för det också? VF

Inga kommentarer: