torsdag 11 juni 2009

Studenten... och se´n då?

Idag har jag varit och tagit emot mitt äldsta barnbarn när hon fick sin studentmössa. Lastbilen som skulle köra klassen runt staden var lövad och full av ballonger, precis som sig bör. Det sjöngs och hurrades och bilden av lycka och framtidstro var fullkomlig. Nästan. Budskapet som kunde läsas på bilens sidor var inte lika hoppfullt. Det stod: IDAG REDLÖS, IMORGON ARBETSLÖS!

"Idag redlös" var nog inte så allvarligt men resten är ju tyvärr verkligheten för de allra flesta. De kan naturligtvis fortsätta att läsa men många skulle ju, vilket är fullt förståeligt, vilja ta ett sabbatsår från läsningen och prova på att jobba ett tag. Lite ledighet är inte heller fel men glädjen med det förtas ju om det är påtvingad ledighet.

När jag slutade skolan hade jag redan haft jobb varje sommar i flera år. Efter skolan var det inte fråga om ifall man skulle få jobb utan snarare vilket av jobben man ville ha. Man var efterlängtad som arbetskraft var man än hamnade. Detta var faktiskt inte på medeltiden men under senare hälften av 1900-talet gick allt så fort. Teknikens snabba framryckning gjorde ju såklart att många jobb blev överflödiga.

Jag hoppas förstås att det ska lösa sig för alla ungdomar men vore det inte enklare om vi struntade i att ta hit fler?

Även om jag nu ses som bakåtsträvare så TYCKER JAG FAKTISKT ATT DET VAR BÄTTRE FÖRR!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gammelsvensk, din slutkläm är mina egna ord. När vi ser tillbaks på hur folk levde var det förbanne mig ej så fattigt. Det fanns bara inte så mycket prylar, ville man ha något fick man jobba och spara eller tillverka själv. Habegäret var knappast uppfunnet och det fanns en glödande livskvalitet och massor av vänner. Varje litet glädjeämne var så mycket mer värt. Här i stockholm har var dag väldiga ballong/lövprydda lastbilar kört runt runt Sergelstorg och innerstan med dånande musik och glada studenter. Har slagit mig i slang med främmande och försynt frågat varför undomarna var så glada. Ett äldre par sa: "ja det är ju ett sommarlov innan arbetslösheten". Dom klarar sig säkert men det kan bli tufft för många. Återstår att fortsätta bo hemma som ju många redan gör. Äh, föresten, jag tror det är kört.
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Allt har blivit så upptrappat med åren så det krävs mer av allting för att få reaktion. Det gäller både för det goda och det onda.