måndag 1 juni 2009

Jag blir så ledsen!

Filipstad är en liten stad i Värmland som jag har tyckt om att åka till då och då, för att den är lite gammaldags mysig med ån som rinner genom centrum och många små affärer. Jag bor dessutom bara tre mil därifrån.

Jag var i Filipstad häromdagen och jag tyckte inte att det var lika mysigt längre. Nästan tio procent av befolkningen är nu invandrare och det märks väl eftersom det är ett litet centrum och dessa vistas gärna där.

Staden har även fått stora problem med missbruk och våld vilket man dagligen läser om i media och även märker av i centrum. Nu har man bestämt att ta emot ytterligare 15 "ensamkommande barn" ovanpå alla andra azylsökande och anhöriginvandrare.

Jag får väl finna mig i att Filipstad inte längre är den lilla oas jag mycket gärna åkt till förut.
VF

10 kommentarer:

Milla sa...

Det är så ledsamt när våra idyller förändras till det sämre. Filipstad var en gång en levande halvstor stad ju. Men som med allt annat så ska det centraliseras och då dör dessa orter ut. Sen i takt med det så ökar ju missbruk och annat elände.

feminix sa...

Sorgligt!

Gammelsvensk sa...

Det som är vidrigt är att det går så fort. Jag var där för bara något år sedan med mina barnbarn och det var helt annorlunda mot hur det var nu.

Mats sa...

Jag har aldrig varit i Filipstad men jag flyttade nyligen hem till min barndomstad i södra Sverige efter att ha bott i Stockholm en längre tid.

Det var då jag insåg att det är svårast för de som flyttar till en ny stad. I Stockholm visste jag alltid var jag skulle gå för att få ha det stora privilegiet att få umgås med mina landsmän och bli förstådd på mitt modersmål. Jag visste vilka caféer jag kunde sitta på, vilka affärer och biografer osv som det var ok att besöka.

Stockholms skärgård t.ex är en etniskt helt svensk miljö. Om vår överklass mot förmodan skulle drabbas av någon liten olägenhet pga berikningen så är det skönt att veta att de kan ta långledigt ute på sommartorpet i havsbandet och ladda batterierna.

Hur som helst, när jag nu flyttade "hem" (om jag nu har något hem längre) så insåg jag att jag var tvungen att lära mig allt det där på nytt i min egen barndomsstad. Jag hade kunnat acceptera den här olägenheten om det inte var för insikten att allt det här är helt onödigt. Vi har kidnappats att en ond och sjuk ideologi som inte har fört något gott med sig överhuvudtaget utan bara smärta och lidande.

Gammelsvensk sa...

Varför i h....te ska vi tvingas försöka förstå vårt eget land och hur vi lever i det?
Jag vill inte!!

Anonym sa...

Jag gråter med er.
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Kom hit och gråt med mig Jarlen! Jag tror att jag behöver det:

Anonym sa...

Tveka inte Jarlen att trösta en kvinna! Skämt åsido, jag flaxar runt i landet en hel del i jobbet. Stannade till i lilla Lindesberg för en matbit. Kände inte alls igen mig i denna lilla pärla. Tjattrande främmande folkslag i varenda jävla gathörn. Skulle ta ut kontanter i en bankomat men hade en hord somalier framför mig, som krånglade så jag gav fan i det innan jag hade exploderat...Blodsven

Göte Borg sa...

Hörde från en Höger-talesman i Tyskland eller var det Lega Nord: Att ta in så många invandrare som de europeiska länderna gör är inget annat än folkmord. Desto mer jag tänker på detta uttalande desto mer rätt känns utsagan. Vi utraderar helt vårt Svenska ursprungsbefolkning. I Malmö är redan gruppen ungdomar till nästan 50% invandrare. Med tanke på muslimska och Somaliska familjer som föder 8 barn per familj och en fortsatt import av kulturberikare lär vi snart vara i minoritet i vårt eget land. Sätt stopp för invandringen NU!!

Göte Borg sa...

I morse intervjuades Marit Paulsen inför EU-valet.
-Hur många invandrare kan Sverige ta emot? frågade Camilla Kvartoft
Marit Paulsen:
-Om Sverige hade samma befolkningstäthet som Holland, så skulle vi ha 200 miljoner invånare.

Det var alltså Marit Paulsens svar på hur många Irakier, Somalier, Afghaner eller varför inte Kongoleser, Sudaneser, Palestiner , ja välj själv, som vi ska importera och ge bidrag.