onsdag 17 juni 2009

Du är endast statens resurs! Inbilla dig inget annat.

Centern har lagt fram ett förslag på att man ska korta av sommarlovet. Själv hör jag nog inte till dem som tycker så. De har redan kortat av sommarlovet med nästan en tredjedel sedan jag gick i skolan.

Somliga tycker att det skulle gynna de barn som är mindre motiverade men det har jag svårt att tro. Jag var väl själv inte den mest motiverade i skolan men jag hade "lätt för mig" som det hette så det gick bra ändå. Jag minns dock hur man längtade efter sommarlovet men inte förrän tidigast sista veckan av lovet längtade man tillbaka till skolan.

Det verkar nu vara en del vuxna som tycker att man ska ägna mera tid åt studier på bekostnad av en del av sommarlovet. De menar att lovet bara är slöseri med viktig tid. Är det då barnens bästa de har för ögonen eller inkräktar lediga barn på deras egen jobbkarriär. Visst finns det människor som måste arbeta för sin och barnens överlevnad och kanske heller inte har råd att ordna något för barn som är ensamma hemma men det behöver inte betyda att barnet skulle tycka att det vore bättre att sitta i skolbänken hela dagarna.

Jag var själv ett sådant barn och vi var många i mitt kvarter. Vi hade underbara somrar när vi t.ex. åkte med buss till Bomstadslägret, där vi badade, hade lekar och tävlingar, blev lite kära och mycket annat. Det var ett dagsläger så vi blev hämtade med bussar över hela staden varje morgon och hemskjutsade på eftermiddagen. På den tiden hade kommunerna råd med sådant konstigt nog. Jag vet inte om det fortfarande finns sådana arrangemang men det borde.

Förstör inte sommarlovet för skolbarnen. Det hör definitivt till den lyckligaste och mest bekymmerslösa tiden i ens liv.
Barns och vuxnas åsikter om förslaget.

Inga kommentarer: