onsdag 10 juni 2009

Kravet på utträde var nog inte anledningen.

Det spekuleras nu lite varstans över anledningen till vänsterns misslyckande i EU-valet. Det vanligaste argumentet är att det berodde på deras krav på utträde ur EU. Hur kommer det sig i så fall att Sd gick starkt framåt?

Jag är nog mera benägen att tro att det har att göra med deras partiledare, deras övriga politik samt oförmågan att göra något åt sina unga anhängare. Oavsett vad folk tycker om Sd så är många vansinnigt trötta på alla kravaller och antidemokratiska aktioner iscensatta av vänsteranhängare.

En partiledare som länge envisades med att kalla sig kommunist och som aldrig aktivt tar avstånd från det som deras unga anhängare håller på med, har man ju lite svårt att få förtroende för. Att han sedan sitter i Tv-rutan och visar fingret åt politiska motståndare kanske imponerar på barn men knappast på vuxna människor.

Nu har jag väl inte sett någon anledning att sätta mig in i vänsterns politik men man brukar ju ändå få veta ungefär var andra partier står i olika frågor. Det enda jag kan komma på så här på rak arm är väl deras ständiga "klasskamp" oavsett vad frågan gäller.

Jag sätter nog en peng på att folk helt enkelt inte kan se någon anledning att rösta på vänstern och därav raset. Som varande ett parti som kräver utträde ur EU så var uppenbarligen förtroendet större för Sd än för V.

2 kommentarer:

Milla sa...

Man ska aldrig inför ett val byta ut sittande styrelse och absolut inte en partiledare. Men i det här fallet tror jag att dom kan vinna på det. Förutsatt att dom hittar en karismatisk ny ledare.

Anonym sa...

Nu skall vi inte säga något ont om Ohly, han är snart en av Sveriges historiska kulturskatter. På Riksantikvariet behandlar man just frågan om inte Ohly borde kulturminnesmärkas. Som den siste svenske kommunisten. Man har redan utlyst en tävling bland bildhuggare om en staty i svensk röd granit.
midgardsjarlen