torsdag 4 juni 2009

Åska är mäktigt!

Nu har det varit stiltje på bloggen några dagar vilket beror på ett mäktigt åskväder som gjorde slut på min dator. Det var mitt livs värsta åskväder och jag var helt säker på att slutet var nära. Antagligen slog det ned i backen för hela huset skakade en lång stund men det hände inget mer.

Nu har jag fått skaffa ny dator. Det hade säkert gått att laga den gamla men den var så stor och klumpig och alla sladdar höll på att göra mig tokig. Nu har jag riktigt slagit på stort och införskaffat en bärbar och ett mobilt bredband. Det är ju väldigt behändigt men jag får lära om nu igen p.g.a.att jag nu fått något som kallas Vista. Jag hade anpassat mig till XP och jag är inte stormförtjust i förändringar men jag får väl öva på.

5 kommentarer:

Milla sa...

Välkommen tillbaka..Du har varit saknad :)

Åskovädret du pratar om höll på att skrämma skiten ur mig oxå, hela huset skakade och jag trodde att ett flygplan hade kraschat utanför sängkammaren.

Vista är ett väldigt intelligent operativsystem, men liiite över-pedagogiskt för min smak. Men bara du lär dig så kommer du att gilla det.

Lycka till med nya datorn!

Anonym sa...

Vista?

Det går tyvärr inte att undvika det numera....

XP var århundradets operativsystem, men Microsoft tyckte väl att det funkade för bra så nu har man tvingat på köpdatorfirmorna Vista - och gissa om folk kommer att vara glada att överge Vista för att köpa något nytt och förhoppningsvis bättre.

Allvarligt talat, Vista funkar väl, men det är inte lika stabilt som XP, och ja, det finns en enorm mängd finesser i systemet, som i mitt tycke mest tar datoreffekt och som man som vanlig enkel datoranvändare inte har stor nytta av. Men som sagt, det funkar OK, eller så har jag bara resignerat och vant mig?

Mikael, Säffle

Anonym sa...

Hon är med vovvar i skogen trodde jag. Har helt missat väderleksrapport där du bor. Otur det där med datorn och värre det där med Vista. Skall själv använda XP så länge det går. Nytt kan aldrig vara bättre vilket man upptäcker när allt bara brakar ihop. Se på mobilerna som dom fyllt med en massa onödigt trams vilket tömmer både ditt batteri och din plånbok på nolltid om du använder allt. Min Nokia 3310 skulle ingen vilja stjäla. Snabba samtal och ett par sms då och då är allt som behövs. Möjligen en kant att skrapa frost från bilrutan.Att åskan stör min dator har jag aldrig upplevt, kyrktornet i ena hörnet av kvarteret suger väl åt sig allt. Jag älskar åskan. Som bonus blir ju luften så frisk. Jösses vad jag babblar på.
midgardsjarlen

Gammelsvensk sa...

Om jag ska vara helt ärlig så var nog åskan bara en indirekt orsak. Min gamla dator hade krånglat vid avstängning ett tag och när åskan slog av min jordfelsbrytare så blev väl den bryska avstängningen för mycket. Om vi ska tala om att babbla på så kan ni alla vara glada att jag inte uppträder live här.

Anonym sa...

Säjerude Gammelsvensk, då skulle det vara trevligt sitta hemma hos dej i en emma, (du har väl en sån fåtölj som man bara sjunker in i?), med en stor kanna gott te, kliandes en trevlig schäfer och med halvslutna ögon noga lyssna på vad du har att säga. Tills du misstänksamt säger: Jalle hör du vad jag säger, och får det ärliga svaret: vava jo visst, jag har inte sett filmen men läst boken. Får jag hälla upp mer te åt dej min vän.
midgardsjarlen