torsdag 25 juni 2009

Är det för mycket eller för lite det handlar om?

Nu har kommungubbarna i Malmö bestämt att tjejer får bada topless på badhuset. Jag kan säga att jag för egen del struntar i vilket. Jag ser det inte som jätteviktigt. Jag är däremot inte säker på att det kommer att bli helt oproblematiskt. Bara det självklara att vissa kulturer kan ha svårt att hantera denna frihet gör mig fundersam.

Vad jag funderar mera över är hur de har formulerat sig?
"Badkläder ska användas. Det är upp till var och en att bestämma hur dessa ska se ut." Det är till att göra det lättvindigt för sig. Alla diskuterar nu för eller emot "för lite" men ingen funderar över hur mycket kläder man får ha på sig. Den tidigare debatten när det gäller baddräkt har ju handlat om det ohygieniska i att använda heltäckande klädsel. Med den nya formuleringen,och med tanke på att det handlar om Malmö, så dyker tanken upp att det egentligen skulle kunna vara just detta som man haft i åtanke. Så slipper man att ta den debatten.

Inga kommentarer: