tisdag 6 april 2010

”Skatt på läsk och godis behövs för barnens skull”

Jag blir så irriterad när jag läser sådant här. Kanske vore det lika bra att staten startade avelscentra där kvinnor endast föder sina barn och direkt lämnar över dem för att fostras till medborgare av samhället. Det är ju ändå så att staten hela tiden griper in och "tar över" istället för att låta människor sköta sig själva.

Fetma- och kostexperter: Dags att Sverige på allvar diskuterar införandet av en ”söt skatteväxling”.

När jag sedan ser resultatet av omröstningen blir jag närmast deprimerad. Är svensken verkligen så hjärntvättad eller är dumheten medfödd?


Bör Sverige en införa en sockerskatt?
Ja 57% (5756)
Nej 43% (4259)
Totalt antal röster: 10015

Artikel i DN

3 kommentarer:

Berit sa...

Människor stiftar inte lagar mot socker, därför att de är rädda för att de själva annars kommer att äta ohälsosamt; den typen av lagar är till för "alla andra" som man anser att man behöver vägleda för deras eget bästa.
Se statistiken för vad den är; det antal människor som anser sig bättre och förståndigare än andra. Det är skrämmande!

Ann-Marie sa...

1984 av George Orwell eller kanske Du sköna nya värld av Aldous Huxley. När jag läste dom första gången på gymnasiet fick jag nästan mardrömmar, så förfärligt det var! Nu är vi i princip redan där!

Gammelsvensk sa...

Karin Boyes Kallocain gick inte heller av för hackor.Den världen har vi haft länge nu men folk fattar ju inte det heller.