onsdag 21 april 2010

"Hej,
Det har kommit till vår kännedom att du systematiskt kopierar material ur NWT och lägger upp på din blogg..."

Den här meningen är tagen från ett mail jag fick idag.Jag blev ombedd att omedelbart radera de "artiklar" jag kopierat till min blogg för att undvika rättsliga åtgärder. Jag har kopierat delar av artiklar och länkat tillbaka, vilket jag fått uppgift om var tillåtet.

Jag bad om ursäkt om jag gjort fel och lovade radera allt jag hämtat från den tidningen. Det är inget att bråka om.

Vad som fastnar är den där meningen "Det har kommit till vår kännedom..."
Man kan ju inte låta bli att undra vem som bistått dem med denna kännedom och varför. En tanke är ju att det kan ha att göra med att jag numera är öppen med att jag är Sverigedemokrat men något säger mig att detta inte är anledningen. Värmland har ju, precis som många andra distrikt, ingen möjlighet att undslippa försök till vedergällning från individer som inte har lyckats skaffa sig positioner i partiet, eller om det beror på att de inte har något eget liv.
Detta är något jag är fullkomligt införstådd med och att det kommer att upprepas är lika säkert som amen i kyrkan.

Därför är jag nu i full färd med att härda mig inför ev. kommande bataljer för det ingår liksom inte i mina tidigare levnadsvillkor att jag ska vara tvungen att hantera personer som bara vill mig illa. Jag har alltid varit en fridsam och ganska tillbakadragen person men lyckligtvis så har jag blivit mera hårdhudad på senare år. Livets skola är ingen dålig utbildning.

Som tur är så har jag en himla massa vettiga vänner både i och utanför partiet och det kanske är mer än vad somliga har.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är NWT en av alla ruttna sozzeblaskor? Fulmedia kan ju inte hantera sanningen som du vet, så förmodligen börjar dessa parasiterande bidragstagare (presstödet) känna marken gunga. Finns väl ingen vettig människa som anser att dessa lögnare ska ha något somhelst stöd. Stå på dig min vän, för sanning och fakta har alltid dessa svin avskytt...Blodsven

Gammelsvensk sa...

NWT har alltid setts som en moderat tidning men man vet ju inte var deras anställda har sina sympatier.
Nu bryr jag mig inte särskilt mycket om att de klagar och jag är ju inte helt säker på vad som gäller om man kopierar. Man kan ju tycka att det är lite småaktigt för de tjänar ju på att man länkar till dem.
Vad som irriterar däremot, är en människa som tydligen har vigt sitt liv åt att ställa till så mycket som möjligt för att skada Sd.
"....kommit till vår kännedom" bör ju betyda att någon hört av sig och jag tvivlar på att denne någon gjort det av omtanke om tidningen.

Isabella sa...

För citaträtten gäller att man i anslutning till citatet skriver betydligt mer egen text, än det avsnitt som citeras. Samt att den egna texten handlar om /granskar i princip samma ämne, vilket det vanligtvis gör - annars försvinner väl poängen med att citera. :-)

Tydlig källhänvisning (och om möjligt länkning till artikeln som citeras) ska framgå, gärna med nitisk övertydlighet. Framgår artikelförfattare i anslutning till citerad text, så BÖR man namnge även denne.

*Hela* artiklar får *aldrig* citeras, utan uttryckligt tillstånd, eller om det inte har ett särskilt behjärtansvärt ändamål som vinner i egen sak på omfattning och spridning. Men då tänjer man också ordentligt på reglerna. Juridiskt. Det väsentligaste är dock om syftet med fullcitat överväger annat.

Annars är det alltid bättre att citera exempelvis ingressen och hänvisa till "läs resten här" (länk).

Självklart vinner tidningar fler läsare på att se lite mellan fingrarna, vare sig de citeras i ett kritiskt eller positivt blogginlägg. De flesta resonerar också så. Men man får ju heller inte underskatta att tidningar inte försitter tillfälle att dra än mer mer läsare/publicitet på att dra uppmärksamheten till hur de har förfördelats! Det handlar lite om att ge och ta.

NWT-koncernens tidningar är kanske mer nitiska än andra, men det är bara att tacka för lärdomen och försöka göra rätt fortsättningsvis istället.

Ingen föds med lagboken inympad i ryggmärgen, men av just sverigedemokrater förväntar man sig det. Vi lever ju med en orealistisk förväntan på oss att bete oss som moraliskt förprogrammerade, klanderfria robotar, utan att i alla fall få motsvarande respekt tillbaka.

Det viktigaste är inte vilka fel man gjort, utan hur man använder erfarenheten och hur man gör fortsättningsvis.

Upphovsrätten är dock inte fullt så entydig som NWT har i sin faktaruta...
Citaträtten är eg. ett helt ämne för sig. Särskilt tidningarna sins emellan tänjer på reglerna med bla rewriting av varandras uppslag. Det tycker jag är fulare! Att sno andras uppslag och skriva om dem med egna ord och framställa dem som sina egna, än att låna/citera text och ange källa. åsikter om detta går isär och är föremål för tvister jämt och ständigt.

Lite mer kött på benen får du här nedan.

Ur Wikipedia:http://sv.wikipedia.org/wiki/Citatr%C3%A4tt
"Citaträtten är en inskränkning av upphovsrätten, som stipulerar att återgivning av citat i begränsad omfattning och för vissa syften är tillåtna, utan upphovsmannens tillåtelse./../Citaträtten gäller bara begränsade delar ur ett material, exempelvis i syfte att undervisa eller att vetenskapligt granska texten. Dessutom kan den bara appliceras på material som är "offentliggjort", vilket, om det är en text, innebär att den har publicerats"

Läs mer om citaträtt här: http://www.journalisten.se/artikel/6416/rewrites-hur-mycket-far-man-egentligen-citera

Du kan kringgå all ev anmärkning med att göra en skärmdump av den artikel du vill framhäva och publicera den som en bild. Ja, just det: så som NWT gjorde av din blogg. Detta förfarande är undantagen upphovsrättsliga anspråk, vilket även NWT vet om, annars hade ju du - gentemot dem - kunnat hävda eget upphovsrättsligt intrång för publicering av din blogg utan tillstånd. ;-)

Gammelsvensk sa...

Tack för tipsen. Jag skulle ha haft dig som rådgivare tidigare för de jag hade då var tydligen inte så insatta som de gjorde sken av.
Man lär så länge man lever.

Isabella sa...

Det är ju det livet är till för - lära! :)

Du behöver bara fråga, om du tror att jag kan hjälpa till med någonting. Jag kommer säkert be dig om råd i många fall också, du är en klok, varm, glädjespridande och livsvis människa.
Jag är glad att få lära känna dig!