torsdag 20 maj 2010

Vad var för känsligt, min politiska tillhörighet eller inlägget?

Detta skickade jag som debattinlägg till Värmlands folkblad och även till NWT, som tidigare haft en egen artikel angående skolavslutning i Årjäng, då man beslutade att ingen avslutning skulle hållas i kyrkan för att inte kränka barn och föräldrar med annan religion än den kristna. Ingen av tidningarna har ännu tagit in mitt inlägg.

"Varför ska vi stå tillbaka?
Nu börjar vi närma oss skolavslutningarnas tid och då återuppstår naturligtvis debatten om avslutning i kyrkan eller inte. Dessa avslutningar är en gammal fin svensk tradition som man nu vill ta ifrån oss på grund av att det i vissa skolor finns invandrarbarn med en annan religion.

Jag förstår inte riktigt vad som skulle drabba barn med annan religion om de träder över tröskeln till en kristen kyrka. Det ställs ju inte på något vis några krav på att dessa barn ska omvändas till kristendomen utan de ska endast bevista en traditionell svensk skolavslutning med sång och önskan om en bra sommar.
”Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor. Du nalkas ljuva sommar då gräs och gröda gror.” Vad i denna text kan vara kränkande för någon över huvud taget?
Om vi som kristna vill besöka en moské så anpassar vi oss till eventuella krav för inträdet men vi blir ju inte "nedsmittade" av religionen ifråga. Är det möjligt att muslimer kan känna sig kränkta av att sitta i en svensk kyrka och lyssna på vår traditionella musik eller är det bara ytterligare ett led i ansträngningarna att tvinga oss svenskar att avsäga oss rätten till vår egen kultur och våra traditioner till förmån för de vi tar emot av välvilja?

Ska jag med min kristna bakgrund kanske känna mig kränkt av de som ställer krav på mitt avståndstagande från mina kristna värderingar och traditioner? Varför ska inte mina barn och barnbarn få ta del av det som av hävd räknas som deras kultur?"

Britt Engqvist, Sverigedemokraterna
1:a namn till Karlstad kommunfullmäktige.

Uppdaterat: I dagens VF finns en artikel om skolavslutningen i Årjäng.
Lite fakta med källhänvisningar.

21 kommentarer:

vinterbadaren sa...

Är man muzzlim och "flyttar" till ett "kuffarland" som varit och är kristet sedan drygt tusen år så får man nog ta seden dit man kommer och känna sig lite krängt. Hoppaa man i vattnet så får man faktiskt räkna med att bli blöt.

Socialbidrag überallaes!

Anonym sa...

Hur i helvete kan man ens tänka tanken, att tro att andra religioner skulle bli kränkta av våra traditioner? Blir dom det så vad i helvete angår det oss? Är säker på att dom isåfall anser oss vara helidioter. Tack politikersvin och andra fjollor, för att mina barn och barnbarn ska hjärntvättas av sinnessjuka, fjäskande ynkryggar som inte har en aning om vad detta resulterar i .....Blodsven

Gammelsvensk sa...

Jag är säker på att vi är väldigt många som tycker så här men vad gör man åt de som bestämmer och som endast är humana så länge det inte handlar om oss gamla svenskar?

Anonym sa...

Det bästa vi kan göra är att rösta dom åt helvete, där dom hör hemma....Blodsven

AnnaPanna sa...

Don't fear the new Islamic World order!

Fear the new Islamic World Disorder

Anonym sa...

Jag tycker det är oerhört ogint att missunna invandrarna att få bli en del eller ta del av våra traditioner. Varför exkludera dem på detta sätt och inte visa upp det fina vi har? Varför denna diskriminering mot invandrare?

P-A sa...

– Det är svenska familjer som av olika anledningar anser att deras barn ska slippa skolavslutning i kyrkan, inte föräldrar till barn från andra kulturer, fortsätter skolchefen.
--------------------------
Att en representant för ett politiskt parti (Britt Engqvist SD)går ut och ljuger är rent tragiskt. Om hon inte kan läsa har hon ett stort problem, att anklaga människor med andra värderingar än hennes egna när det gäller detta är detta bevis på hur lögner och osannigar höjs till sanning när det gäller SD. Jag är inte medlem i svenska kyrkan, jag har gått ur då jag inte tror på bibeln, jag tvingar inte mina barn till kyrkan, vill de gå dit får det göra det, vill de inte slipper de. Detta kallas i de demokratiksa partierna för frihet att välja, i SD:s värld vill man tvinga barn och andra till sin tro. "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter" Så säger de mänskliga rättigheterna, SD säger "Alla människor är inte födda fria, alla människor har inte lika värde, bara vi inom SD bestämmer detta" Välj själv vad som är frihet, värde och rättigheter.

Hälsningar
P-A

Gammelsvensk sa...

P-A, vem du nu är?
Jag vet ju inte var du fått dina föreställningar ifrån men jag vet med säkerhet att det inte är från sverigedemokrater.
"anledningen till beslutet är enkel och har sin grund i diskrimineringslagen enligt skolchefen May Bjerklund."
http://www.nwt.se/arjang/article703020.ece

Såvitt jag vet så handlade inte varken artikeln eller mitt inlägg om att man ska tvinga barn att gå till kyrkan. Vad det däremot handlade om var att inte diskriminera dem som vill gå till kyrkan.
"Alla människor är inte födda fria, alla människor har inte lika värde, bara vi inom SD bestämmer detta".
Vill du vara så vänlig och tala om för mig var jag kan finna denna skrivning eller vem som skulle ha uttryckt sig så. Du kan ju samtidigt precisera vad jag skrivit som skulle vara lögn.
Om du skulle vilja utveckla samtalet ytterligare så är du välkommen att ringa mig. Det vore intressant att få veta varför inte yttrandefrihet och likabehandling gäller sverigedemokrater och vilka partier du anser bete sig demokratiskt.

Britt

Anonym sa...

Det är "svenska familjer"??? P-A förklara det där ytterligare tack! Varför i helvete skulle svenska familjer vilja ta död på våra urgamla traditioner??...fortsätter skolchefen..vilken jävla skolchef? Den skolchefen är en isåfall en PK-idiot, och tyvärr måste jag säga detsamma om dig som sväljer allt utan ett uns av kritiskt tänkande...Blodsven

Anonym sa...

Hej Britt, och tack för ditt inlägg.

Intressant att du inte själv vet vad du skriver i dina inlägg, men jag ska hjälpa dig. "Dessa avslutningar är en gammal fin svensk tradition som man nu vill ta ifrån oss på grund av att det i vissa skolor finns invandrarbarn med en annan religion"

Fråga: vem vill ta ifrån dig denna tradition, samt vilken källa åberopar du när du anger "invandrarbarn" och "religion" Ange källorna till detta tack.

"Vad i denna text kan vara kränkande för någon över huvud taget?"

Fråga: vem har angett att detta är kränkande, ange källa


"Är det möjligt att muslimer kan känna sig kränkta av att sitta i en svensk kyrka och lyssna på vår traditionella musik eller är det bara ytterligare ett led i ansträngningarna att tvinga oss svenskar att avsäga oss rätten till vår egen kultur och våra traditioner till förmån för de vi tar emot av välvilja?" Ett obegripligt och patetiskt påstående.

Vilka är "oss svenskar" du för inte min talan, och du utpekar ”muslimer”, samt du representerar SD där din ordförande bland annat sagt "att ett tiotal muslimska terrororganisationer skulle komma att etablera sig i Sverige, som Sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år" Källa: Aftonbladet

Det första påståendet är en lögn källa:säpo, det andra som din partiordförande påstår gäller muslimer, det vill säga att SD vill stoppa andra människor för att man har en annan tro än vad du och din partiordförande har. Jag påstår då att SD anser "Alla människor inte födda fria, alla människor har inte lika värde, bara vi inom SD bestämmer detta".

Kan det göras klarare att SD har en annan syn på människor på grund av att man har en annan tro än SD? Kan det göras klarare att SD ska bestämma vad som är rätt religion, och vad andra människor måste tro på??????

Inser du inte Britt vad du och din partiordförande sagt och skrivit? Ni angriper människor för att de har en annan tro än dig, då anser du och SD att dessa människor har inte samma värde som dig, och heller att de då inte är födda fria som du och jag är, de ska lyda SD. Fullständigt absurt enligt min mening.

"Jag förstår inte riktigt vad som skulle drabba barn med annan religion om de träder över tröskeln till en kristen kyrka"

Du anger barn med "annan religion" som problemet och att de inte vill "över tröskeln"? Inser du inte det patetiska i detta, du till och med har mage att blanda in barn med andra religioner. Till sist: nej jag har inte fått mina värderingar från SD, mina värderingar har jag fått av två hårt arbetande föräldrar som tror på alla människors lika värde, de har aldrig haft anledning att inte låta mig tro på det jag själv anser vara rätt.

Anonym sa...

"Påstå att alla människor inte föds fria"? Påstår du att muslimer eller vilken jävla pissreligion som helst, som fått galenskapen via modersmjölken vara fria?? "Källa Aftonbladet"? Redan där inser jag att du är en naiv livrädd pellejöns utan verklighetsuppfattning, som köper vilka jävla lögner somhelst, för att du förmodligen är engagerad vänsterorienterad PK-idiot i nåt sammanhang....Blodsven

Anonym sa...

hur är det nu med det som sagts om skolavslutningar i sverige?

är det så att skolor väljer bort vår svenska kyrka för att inte "kränka" dom små invandrarbarnen och deras religion?

kan man få källan till detta påstående,,tack

om det visar sig att det är så är det rent ut sagt fördj---gt

jag vet av egen erfarenhet att dom små invandrarbarnen inte får griskött i skolor och förskolor
utan dom bjuds på nötkött och annan dyr mat

sedan vet jag att muslimerna har egna badtider osv

jag tycker det räcker nu---varför ska jag behöva finna mig i detta ifrån folk som inte hör hemma här

sedan allt skitsnack om människors lika värde-----oj vad fint det låter ,så förlåtande,så storsint när man tycker att en skitstövel som inte varit något annat än en skitstövel hela sitt liv är lika mycket värd som en bra människa
flum flum flum godhetstävlan

jag tänker rösta på sd i valet och det ska jag göra av en enda anledning----invandringspolitiken----och jag hoppas verkligen att dom står upp för den o inte backar av olika anledningar tex "det är inte fel på invandrarna utan på politiken" vad är detta för skitsnack som en del sdpolitiker svänger sig med?
om man tittar på hur många invandrare som begår brott per capita--hur många som inte klarar svenska-kursen som vi bjuder dom på,tex då är det väl fel på invandraren själv--eller hur

jag är så trött på fjäsket för invandrarna
pelle

Gammelsvensk sa...

Käre "Anonym",
Jag har mottagit dina frågor och inväntar nu ditt samtal eftersom jag inte ger intervjuer till, eller debatterar med, anonyma människor på min blogg. Det hoppas jag att du har förståelse för.
M.v.h. Britt Engqvist

Gammelsvensk sa...

Blodsven och Pelle;
Hjärtligt tack för era kommentarer!

Anonym sa...

Tack Britt! Du vet att jag alltid talar klarspråk vilket alltför många inte kan hantera, men vi vet ju isåfall varför....Blodsven

Anonym sa...

tack britt för dom orden

fast igentligen är det vi(jag som ska tacka dig för det du lägger ner på detta

pelle

Gammelsvensk sa...

Pelle;

Så länge uppskattningen överväger den avsky vissa människor visar, trots att de inte ens känner mig, så går det. Ibland undrar man förstås vad man gett sig in på men det går över på några sekunder. Min envishet är nog guld värd i detta sammanhang.

P-A sa...

Hej igen Britt.

Demokrati går ut på att man ska respektera andra människors åsikter och på så sätt föra en fri debatt. För länge sedan i demokratins barndom sade Everlyn Hall ""Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem" Jag delar inte dina åsikter men jag måste respeketar dom, för de är dina åsikter. samma sak gäller givetsvis åt andra hållet. Att du inte vill svara på mina frågor om var du finner dina källor, eller kan ange dem är din sak. Men som väljare vill jag veta vad som är fakta och vad som är personliga åsikter. Jag förmodar att denna blogg är just för detta ändamålet.

Men jag är förvånad när du skriver, "Blodsven och Pelle;
Hjärtligt tack för era kommentarer"

Att en av dessa skriver om mig "naiv livrädd pellejöns", PK-idiot"

Och du tackar denna människor för detta, är detta att föra en saklig debatt? Som sagt jag delar inte dina åsikter, men du har all rätt i världen att ha dessa åsiket.

Därför ställer jag frågor till dig, du är ju en politiker som ställer upp i ett demokratiskt val. Ska man då inte få ställa frågor?????

Men nog om detta. Jag har några andra frågor till dig. Jag förmodar att din blogg som många andras politikers blogg är till för att man ska kunna ställa frågor.

Var står du i abortfrågan?

Vad anser du om dagens socialförsäkringssystem?

När ska vi ha betyg i skolan, från vilken årsklass?

Vad är de viktigaste frågorna för dig i valet?

Tack
P-A

Gammelsvensk sa...

Hej igen P-A
Jag är för fri abort men inte efter 12:e veckan annat än i undantagsfall.

Att svara kort på vad man anser om hela socialförsäkringssystemet vore ganska korkat. Det innehåller många olika delar, en del bra en del mindre bra.

Jag anser inte frågan om betyg vara det viktigaste när det gäller skolan även om jag tycker att betyg ska finnas. I vilken årskurs, överlåter jag än så länge åt dem som anser sig kunna bedöma vad som är lämpligast.

De frågor som engagerar mig mycket är åldringsvården, sjukvården, skolan, kriminaliteten och, naturligtvis invandringspolitiken.

Det finns självklart mycket mer än så men kommentarsfunktionen är inte till för några längre debatter så vill du utveckla detta vidare, får du ta det per telefon.

M.v.h. Britt

Anonym sa...

pa
du har naturligtvis din fulla rätt att fråga vad du vill, men om du frågar mig så är mitt svar att den frågan som sd ska driva är att invandringen ska dämpas och då menar jag dämpas rejält det är därför jag röstar på sd

så det är inte för abort--vägbygge--betyg osv som jag röstar på sd
aborter kan du ta upp med något annat parti ett sånt parti som inte vågar göra något åt invandringen(och dom finns det ju gott om)

jag är optimist när det gäller sd till valet,men inte så optimistisk att jag tror att dom får ensam majoritet,så därför så kan fegpartierna ägna sig åt abortfrågor osv

om sd får inflytande och kan påverka invandringen så kommer det loss en massa pengar som kan gå till nyttigare saker

så tänker jag

jag personligen så trött på invandrare att jag tex inte kan annonsera ut en bil på blocket utan att bli nedringd av en massa utlänningar ,som ska pruta efter det att affären är gjord..det är ju för f-n en dödssynd-hederssak att man står för en affär
men inte i deras kultur
jag vill inte ha med dem att göra och jag har aldri bett om denna invandring
pelle

Anonym sa...

jag har kollat källan till ditt påstående -britt och det är ju inget snack om saken--du har helt rätt i vad du skriver---tack för det britt

jag ska på måndag ringa och dubbelkolla med smolmarks skola om det stämmer som det står i tidningen
isåfall är det inte klokt--och så kommer det in en och ifrågasätter sd
jag blir så f--b-nnad på dessa individer som förstör sverige så jag vill att dom ska få stå för vad dom gjort detta land

dom skulle få sitt straff när detta vänder
pelle