onsdag 5 maj 2010

Kan man rösta odemokratiskt?

Även i Karlstad har nu organisationen ”Ungdom mot rasism” bildat en grupp som ska verka mot rasism. Sådana grupper finns nu i många städer runtom i Sverige. Ungdomar ur dessa grupper brukar vara ute på skolor, festivaler och liknande för att prata med andra ungdomar om rasism.

I år ska man dock lägga mycket energi på valet för att försöka förmå människor att "rösta demokratiskt". Min fråga blir då, hur röstar man odemokratiskt? Är det inte just själva röstandet som är det demokratiska? Jag är även fundersam över på vilket sätt man arbetar mot rasism. Vilka grupper ser man i första hand som varande utsatta för denna så kallade rasism och vilka är de utövare man vänder sig till? Karlstad är inte förskonad från våldsbrott av olika slag utan detta är numera välkända företeelser. Här finns allt från rån, misshandel, vapenbrott och människorov till våldtäkter. Det är inte ovanligt att dessa dåd riktar sig mot svenskar och det får ju inte kallas för rasistiska brott. Vari består då den rasism som man säger sig vilja bekämpa och vad har den med valet att göra?

Det kan väl aldrig vara så att man riktar sina ansträngningar mot något speciellt parti, för det vore ju inte demokratiskt.
VF

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu Britt, demokrati har vi aldrig haft i Sverige på säkert 35 år. Snarare total utstuderad fascism, vilket 7-partihelvetet med fulmedias hjälp systematiskt ägnar sig åt. Håll ut bara min vän, verkligheten segrar ändå till sist....Blodsven

Gammelsvensk sa...

Jag hör definitivt till den "sega" sorten så jag hänger allt i ett tag till.