torsdag 6 maj 2010

Är kristendomen smittsam?

Nu börjar vi närma oss skolavslutningarnas tid och då återuppstår naturligtvis debatten om avslutning i kyrkan eller inte. Dessa avslutningar är en gammal fin svensk tradition som man nu vill ta ifrån oss på grund av att det i vissa skolor finns invandrarbarn med en annan religion.

Jag förstår inte riktigt vad som skulle drabba barn med annan religion om de träder över tröskeln till en kristen kyrka. Det ställs ju inte på något vis några krav på konvertering. Om vi som kristna vill besöka en moské så anpassar vi oss till eventuella krav för inträdet men vi blir ju inte "nedsmittade" av religionen ifråga. Är det möjligt att t.ex. muslimer kan känna sig kränkta av att sitta i en svensk kyrka och lyssna på vår traditionella kyrkomusik eller är det bara ytterligare ett led i ansträngningarna att tvinga oss svenskar att avsäga oss rätten till vår egen kultur och våra traditioner till förmån för de vi tar emot av välvilja?

Kanske att jag med min kristna värdegrund känner mig en aning kränkt av de som ställer krav på mitt avståndstagande till min egen kyrka?
NWT

Inga kommentarer: