lördag 22 maj 2010

Bristen på djurskyddsinspektörer är inte orsaken!

På senare tid har det varit väldigt vanligt att djurskyddsinspektörer, på gårdar runt om i landet, upptäcker vanvårdade djur. Många gånger har det gått så långt att flera av djuren har dött eller fått avlivas på plats.

Självklart ska det finnas djurskyddsinspektörer i den mängd som krävs för att de ska hinna med att göra ett tillfredsställande jobb. Det har ju tyvärr visat sig att människor, av olika anledningar, inte klarar av att sköta sina djur.
Nu vill jag väl inte hålla med om att själva vanvården beror på att det finns för få inspektörer. Ansvaret för skötseln faller ju först och främst på djurägaren. Man kan antagligen finna flera olika anledningar till att skötseln av djurbesättningar blivit eftersatt och några kan säkert vara att ägaren blivit sjuk eller inte har ekonomi till att klara av det hela. Jag är benägen att tro att många kan ha tagit sig vatten över huvudet p.g.a. EU-bidrag. De har säkert gjort att människor, utan några större erfarenheter när det gäller det ekonomiska i köttproduktion, har kunnat förverkliga drömmen om att kunna jobba hemma.

Det är alltför lätt att dra på sig för mycket och det måste ju uppenbarligen numera vara stordrift om det ska löna sig att ha köttdjur över huvud taget. Att anställa extra arbetare är, som vi alla vet, inte precis gratis. Jag känner personligen till ganska många som inte ens har egna marker utan måste arrendera, eller köpa foder, och det gör ju inte saken bättre. För att komma tillrätta med vissa saker, brukar det vara mera verksamt att angripa källan än att endast lägga energi på att upptäcka ett redan uppkommet problem. Det kanske är för lätt att starta eget inom denna bransch.
VF

2 kommentarer:

Astrid sa...

I Skåne har inte en enda grisgård inspekterats en enda gång! Hos mig med en handfull hobbyhästar och några frigående dvärghöns har de däremot varit sex(!)gånger på ett år för att en granne hatar mig för att jag inte vill betala hennes snöröjning! Är det det som menas med rättvisa och världens bästa djurskydd?

Gammelsvensk sa...

Hej Astrid!
Jag har också råkat ut för "vänner" som inte kunnat hantera att jag klarat mig utan deras s.k. välvilja utan föredragit att sköta mig själv. Två gånger har jag blivit anmäld och två gånger har jag bedömts som fullt kapabel att sköta mina djur. Vissa människor har inget liv. Man undrar varför djurskyddet inte fungerar när det verkligen behövs?