lördag 28 mars 2009

Varför ska jag släcka lampan?

Hur firar du Earth Hour? Hör av dig till NWT!

Är detta tänkt som en ny högtid eller?

"Syftet med manifestationen är att skapa engagemang och eftertanke kring klimatförändringen". Det handlar om att så många som möjligt ska släcka ljuset i en timme ikväll.

Jag måste säga att jag inte förstår vad detta ska göra för nytta. För det första så har ingen ännu kunnat övertyga mig om att denna klimatförändring existerar och för att märka av att det släcks en massa lampor så krävs det väl att man är mitt i sta´n eller bor i ett tätbefolkat område.

Själv bor jag mitt i skogen så det skulle kännas väldigt korkat att sitta här i kolmörker och manifestera alldeles för sig själv.
Jag har varit ute och skottat en massa snö både igår och idag. Ska man skylla den myckna snön på den globala uppvärmningen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Broder,(som Blodsven och jag brukar kalla oss), har inte alls tänkt i de banorna. Tala om närdar va. Till dom vill jag säga, ge tusan i att skräpa ner så förbannat med alla era förpackningar i stället. Återanvänd så mycket ni kan så hjälper ni naturen fler ggr mer än något fnoskigt släckande av lyset en kort stund. Med djupt avund hör jag att du bor i skogen, den miljö jag trivs bäst i och så släpar jag mig fram här mitt i storstaden. Hur skall jag komma loss med de omkring mig som behöver mitt stöd. Snart får de sköta sig själva, banne mig. Det tar ett par timmar att nå bra skogar härifrån med bussar. Återanvändning ja, jag slänger inte bra glasburkar, de passar bra till svampkonservering och tvättade hopvikta mjölkförpackningar till mina plockade lingon och blåbär att frysa. Egna rårörda med minimum socker, va? Slår vad om att du nyttjar skogen väl. Sparar annars på den dyra elen men en sån här tokfransarnas dag borde man bränna på allt man kan, för att djäklas.
midgardsjarlen

Anonym sa...

Hej igen, satt och tänte till och undrade om vi inte skulle starta något liknande Earth Hour i Sverige. Vi är ju världsbäst på att framstå som lättlurade dönickar. Tänkte att vi skulle protestera mot den svåra torka som råder världen över. Bör väl vara ett lovvärt initiativ. Jag föreslår att alla i Sverige och andra länder ett visst datum och klockslag öppnar alla vattenkranar vi kan nå och hinkar ur brunnar samt plaskar med fötterna i vattenpussar så det stänker vida omkring. Barnen hjälper gärna till. Detta bör pågå i en timmes tid. I den heliga solidaritetens namn får vi ej glömma alla översvämmade områden då vi ett annat datum lovar att inte öppna kranarna på en timme. Själv lovar jag att då inte en droppe vatten skall vidröra mina läppar. Det finns ju mjöd guskelov. Hoppas på stor internationell uppslutning.
midgardsjarlen

Pelle sa...

Har precis tänt alla lampor som går att finna i min lilla stuga men jag blir mycket förvånad när svt fortfarande sänder någon typ av program. Borde dom inte göra som dom brukar,sända i totalt mörker?

Sen nappar jag på din ide Jarlen,alternativ vattenfestival för heterosexuella kantarellplockare vore fint.

Anonym sa...

Jomän Pelle nog kan vi också bli berömda tokstollar.
midgardsjarlen