tisdag 10 mars 2009

Sverige är ett konstigt land!

Varför ska man betala för sopor man inte har? Med räkningen på sophämtning följde en broschyr med instruktioner. Jag ska nu få en soptunna med två fack, varav ett för sortering av matrester som ska omvandlas till drivmedel till renhållningens fordon. Man kan fråga sig hur mycket mat de räknar med att folk slänger? Jag får själv välja om jag vill vara med på denna sortering. Snällt av dem.

Nu lever ju jag ensam med alla mina hundar så var och en kan ju räkna ut att här blir det minsann inga överblivna matrester. Om jag inte vill (behöver) vara med på denna sortering så får jag ett mycket högre pris för hämtningen?? Jag är alltså med i denna sortering utan att ha något att sortera.

Broschyren innehöll även en upplysning om vad jag inte får slänga i soptunnan. Papper, glas, batterier, plåt, förpackningar m.m., m.m.
Det är egentligen lättare att räkna upp vad man får slänga. Blöjor, bindor, kladdiga matförpackningar t.ex. pizzakartonger, fimpar och diskborstar. Det enda som möjligen förekommer hos mig, som får och behöver slängas i tunnan är väl diskborstar och hur många sådana krävs för att fylla en soptunna en gång per månad? Eventuella pizzakartonger samt fimpar eldas upp i spisen.

Den enda anledningen till att jag måste ha soptunna är, såvitt jag kan se, att kommunen vill ha mina pengar.

Inga kommentarer: