söndag 21 mars 2010

Sverigedemokraterna är faktiskt inte vad många tror.

Detta är hämtat från Mopsens blogg. Han är en f.d. moderat som, efter moget övervägande, gått över till Sverigedemokraterna. Det var i stort sett så här det gick till när jag själv började söka information och upptäckte att Sd inte alls var vad jag hade trott. Gå in på hans blogg och läs hela inlägget. Jag kan garantera att det är mödan värt.

-----------------------------

"Jag hade redan 1999 lämnat det aktiva arbetet inom moderaterna, men fortsatt som medlem. Nu var de nya moderaterna inte längre något alternativ för mig.

Steg ett

Jag började tänka i termer av att vid kommande val proteströsta på Sverigedemokraterna, men avskräcktes av deras invandringspolitik. Från min tid som medarbetare inom Försvarsmaktens program mot nazism, rasism och främlingsfientlighet (tillsammans med bl a Anna-Lena Lodenius, Alexandra Pascalidou och stockholmspolisens Claes Cassel) visste jag att SD var både demokratiskt och parlamentariskt, men likväl var jag misstänksam. Inom Försvarsmaktens ovannämnda program hade vi aldrig ägnat några djupare tankar åt SD, som ansågs som en oförarglig sekt. Vårt intresse var fokuserat mot militanta och våldsbenägna rörelser, såväl på höger- som vänsterkanten.

Jag började därför att forska lite kring SD. Vilka var de? Vad ville de? Jag kollade med en bekant från SÄPO. Han sade att SD var ointressant utöver att de var utsatta för hot både från nazister och extrema kommunister. Så tog jag en titt på SD:s invandringspolitiska program och fann det vara överdrivet pessisistiskt och alltför dramatiskt formulerat. Ingenting för mig!

Men jag tog ett steg till. Jag satte mig vid datorn och sökte på ord som invandrare, immigration o s v. Följde länkar till Migrationsverkets hemsida och till Statistiska Centralbyråns dokumentation. Jag chockades av vad jag läste. Det behövdes ingen miniräknare för att jag skulle förstå att det Sverige jag vuxit upp i och ännu trodde mig leva i var på väg att gå under.

Det var inte längre försvarspolitiken, som förde mig närmare SD, utan även invandringspolitiken. Jag delade inte SD:s uppfattningar helt och hållet, men vad fanns det för alternativ? De sju riksdagspartierna vågar ju inte ens antyda att invandringspolitiken behöver diskuteras."

Inga kommentarer: