måndag 12 oktober 2009

Tala först och inte ens tänka se´n.

Piratpartiet har väl såvitt jag förstår ambitionen att göra Sverige till ett så fritt land som möjligt. Ett led i detta är tydligen att se till att vi aldrig någonsin är identifierbara. Vi ska inte behöva ta med identitetshandlingar om vi inte ska göra något där det absolut behövs. Sjukhus ska inte kräva legitimation, vilket jag aldrig varit med om att de gjort. Man ska kunna ha abonnemang utan att legitimera sig, vilket jag aldrig har gjort av den anledningen heller. Man behöver förstås berätta vad man heter och var man bor för att de ska kunna skicka räkningen. Vill man inte det så kan man ju ha mobil med kontantkort. Det är väl frihet?

Om jag råkade ut för en olycka så skulle jag nog vilja att man kunde identifiera mig, både för min skull och för mina anhöriga. Om jag ska flyga så är det bra om man gjort vad man kan för att undvika att få med kapare eller själmordsbombare att göra.

"Att använda intrång i den privata sfären som ett påtryckningsmedel för att få människor att avstå från vård som i dessa politikers ögon är ideologiskt eller religiöst fel är ett synsätt som vi finner direkt stötande."
Detta sagt om ifrågasättandet av alltför många aborter. Jag har svårt att likställa en abort med vård.

Visst vore det väl bra om Piratpartiets vision var realistisk men jag har tyvärr svårt att tro att den är något annat än illa tillagat valfläsk. Dessutom är det helt andra saker som får mig att tänka på intrång i mitt privatliv.
Rätten till ett privatliv...

Inga kommentarer: