fredag 9 oktober 2009

Jag förstår inte riktigt sambandet.

Jag måste helt ha missuppfattat kriterierna för att få Nobels fredspris. I år går det alltså till Barack Obama och jag har inte riktigt förstått vad han har uträttat för freden i världen, som skulle vara så stort att det renderar ett så ärevördigt pris. Var det möjligen att han bugade till golvet för en muslim och gjorde han det för att de inte ska vara stygga mot resten av världen?

När jag läste den här listan över tidigare pristagare blev jag inte särskilt mycket klokare. Fredspris till Al Gore t.ex.???

2009 USA:s president Barack Obama
2008 Finländske fredsmäklaren Martti Ahtisaari
2007 FN:s klimatpanel IPCC och Al Gore
2006 Bangladeshiern Muhammad Yunus och hans Grameen Bank för fattiga
2005 Internationella atomenergiorganet IAEA och dess chef Mohamed ElBaradei
2004 Kenyanska miljökämpen Wangari Maathai
2003 Iranska advokaten Shirin Ebadi
2002 USA:s expresident Jimmy Carter
2001 FN och dess chef Kofi Annan
2000 Sydkoreas president Kim Dae-Jung
VF
Metro

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gammelsvensk lila vän..Du kan backa 40 år till, och tro mig: det är lika obegripliga vinnare där oxå..Blodsven..

Gammelsvensk sa...

Arafat och co var väl också ett praktexempel. Jag undrar vad det är för kriterier som ska uppfyllas för att få sitta i en Nobelkommitte?

Anonym sa...

Politiskt tillsatta fåntrattar som alltid...Blodsven