tisdag 17 februari 2009

Även mitt Värmland drabbas

Och så har det varit upplopp med bränder och stenkastning igen då. I Tensta. Även denna gång har polisen tydligen lagt vantarna på ett antal personer. Det är ju bra att polisen gör något men man har inte längre tron på att det kommer att leda till så värst mycket obehag för dem som "åker fast". Bara det faktum att bli tagen av polisen genererar väl en ökning av den s.k. respekten.

Här i Värmland har det inte varit några upplopp men ett väpnat rån åstadkoms i alla fall i Karlstad på måndagskvällen. Det var tre maskerade personer som rånade en närbutik på Kvarnberget.

En kvinna blev på fredagskvällen omkullknuffad och rånad på en större summa pengar. Detta hände i lilla Vålberg utanför Karlstad. Rånaren var en man med mörka kläder och huva neddragen över ansiktet.

En annan kvinna blev natten till lördagen utsatt för ett våldtäktsförsök på Herrhagen i Karlstad. En man kom upp bakom henne på Strandvägen och försökte dra av henne byxorna men han blev skrämd och flydde då några personer kom.

En 18-årig man ska ha misshandlats vid uttagsautomaten på Drottninggatan i Karlstad natten till lördag.
Enligt 18-åringens anmälan till polisen attackerades han av två yngre män, och fick flera hårda knytnävsslag i ansiktet. En av gärningsmännen ska också ha viftat med en kniv.
En 17-åring misstänks för misshandeln och brott mot knivlagen.

Eftersom jag inte bor i sta´n och tidigare inte intresserade mig särskilt mycket för vad som hände där så har jag fått ett ganska bryskt uppvaknande. Jag hade inte en aning om att det var så illa ställt. Det värsta är att många av dem jag pratar med har, trots att de bor i sta´n, inte en aning eller också bryr de sig inte.
Nu hoppas jag att inte "eldandet" börjar sprida sig hit också för räddningstjänsten i Värmland har börjat få personalproblem. De nya A-kassereglerna har gjort att deltidsbrandmän som blivit uppsagda på sina ordinarie jobb, måste säga upp sin deltidstjänst som brandman för att få stämpla.

Inga kommentarer: