måndag 23 februari 2009

32 vill bli teknisk chef i Kil

"Tjänsten som teknisk chef i Kils kommun har varit utannonserad, och totalt har 32 ansökningar kommit in (varav två kvinnor)."

Är det så här det brukar se ut när chefstjänster utannonseras? Det tjatas mycket om att kvinnor inte får chefsposter men det kanske helt enkelt handlar om att inte lika många kvinnor har de ambitionerna. Det vore intressant att veta hur det ser ut överlag när det gäller detta. Det kan naturligtvis vara olika beroende på vilken typ av chefsjobb det gäller men jag tror ändå att intresset är störst bland män när det gäller dessa jobb.
Vad jag hakar upp mig på är detta ständiga tjafs om inkvotering när det gäller underrepresenterade grupper. Anledningen till att de är just underrepresenterade måste väl inte nödvändigtvis vara att de består av kvinnor eller invandrare. Det kan väl helt enkelt handla om brist på kvalifikationer eller dito intresse? Man går ofta över gränsen med sin överdrivna feminism.
Jag är själv kvinna som har ett mycket "manligt" yrke. Jag fick min anställning genom praktik. Det skulle kännas mycket kränkande om jag fått den tack vare mitt kön.

Inga kommentarer: