fredag 22 januari 2010

Vad är det för ena dårar som härjar i sta´n?

Idag råkade jag hamna på en sida med massor av bilder och berättelser från gamla Karlstad. Jag blir ledsen när jag tänker på hur förfulad vår stad är om man jämför nu och då. Jag har svårt att förstå det fina med stora betongkolosser och den s.k. förtätning som blivit ett så populärt uttryck på senare tid. Jag är tillräcklig gammal för att ha fått uppleva ett Karlstad som ännu hade kvar det mesta av sina gamla fina byggnader och grönområden. För att inte tala om lugnet och tryggheten man kände när och var man än rörde sig ute.

Nostalgi är numera nästintill skamligt hos de politiker som styr och ställer i vår stad. Ibland får jag för mig att dessa ägnar det mesta av sin energi åt att skapa sina egna monument för framtiden och arbetet går med raketfart.
Bilder och historier från gamla Karlstad.

Hamnen i Karlstad på 50-talet innan den fylldes igen för
att bereda plats för bl.a. Löfbergs kaffeskrapa. På senare
år har bygghysterin i Karlstad utplånat alla fria ytor till
förmån för höghus.

Håkan Holm och några till.

4 kommentarer:

Ann-Marie sa...

Men det måste ju finnas plats för alla “nysvenskar” att bo i.

Gammelsvensk sa...

Inte ens de har råd att bo i de nyproducerade hus som byggs t.o.m. på vattnet. Många av de mastodonter som förstört stora delar av Karlstad är kontorskomplex eller bostäder för folk med väldigt mycket pengar. Där släpper man inte in något tvivelaktigt klientel.

Anonym sa...

Ska vi gissa att det är det "arbetarvänliga" partiets representanter som härskar i din stad? Sossesvinen har förstört landet på mer än ett sätt...Blodsven

Gammelsvensk sa...

Du har så rätt så Blodsven. Våran Håkan Holm(S) uppmanar barnfamiljer att flytta till annan kommun medan han gör allt för att locka nya (välbeställda) människor till Karlstad. Vad är arbetarparti??