tisdag 12 januari 2010

Jag bryr mig inte om var de kommer ifrån bara de förstår vad jag säger.

Idag har jag varit hos doktorn. Jag slutade att röka i April förra året och har väl mått bra av det men under hösten och vintern har jag haft problem med slem i luftrören. Eftersom det finns lungproblem i släkten så ville jag kolla för säkerhets skull.

Hurpass vanligt är det egentligen med utländska läkare på vårdcentralerna? Under ett antal år har jag bara sökt läkare två gånger och båda dessa gånger fått utländsk sådan. Jag tror säkert att de är duktiga inom sitt yrke men man kunde önska att de talade lite bättre svenska. Det var inga problem att förstå vad han frågade om men när det kom till att jag själv skulle ställa frågor blev det värre. Då började det märkas att ordförrådet inte var så stort och jag fick formulera om flera gånger för att bli förstådd. Jag kände mig ändå inte helt säker på att han riktigt förstått vad jag menade. Jag frågade bland annat om flimmerhåren, som blivit förstörda av rökningen, kunde återfå sin funktion efter att jag slutat röka. Svaret jag fick var att jag inte hade något hjärtflimmer. Då undrar man om man fått något mer felaktigt svar som kanske inte varit lika uppenbart? Jag kanske borde göra en ny undersökning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, du bör definitivt göra en ny undersökning och då även berätta att du är osäker på om den invandrade läkaren har förstått vad du har sagt men allt detta förstår du säkert själv. Har råkat ut för en grekisk läkare (In spe?) som jag inte förstod alls. Å andra sidan har jag träffat en kirurg som gjorde ett smärre ingrepp på mig. Han var från en av de ursprungligen sovjetiska staterna och mycket kompetent. Intressant nog var det han och jag som var huvudpersonerna och han körde ordentligt med sköterskorna som tydligt knep ihop läpparna. Ursäkta utvikningen!/Mh#

Gammelsvensk sa...

Kan det tänkas att läkare från vissa länder ännu inte har fastnat i den "löpande bandsprincip" som verkar finnas inom sjukvården i Sverige? Här skryter man nu om att de har blivit så duktiga i vården att de betat av köerna. Att det beror på att man har kortat av den tid som varje patient får till sitt förfogande sägs det inte mycket om.