tisdag 26 januari 2010

Att ge av sitt överflöd.

Ibland blir det väldigt tydligt att människor med mycket pengar värderas högre än de som inte har mer än till sitt dagliga bröd. TV kampanjar nu hela dagarna för att vi ska skänka pengar till hjälp till återuppbyggnad av folks tillvaro i Haiti. Det tycker jag är vällovligt likaväl som nödvändigt och jag hoppas att pengarna går till det man tänkt.

Vad jag hakat upp mig på är den uppmaning som med jämna mellanrum rullar i rutan. Man kan med SMS skicka 100 eller 200 kronor, punkt. Om du däremot tycker att du har råd att skicka tusen kronor eller mer, ska du även skriva namn på företag och/eller person. Det är väl då tänkt att man på något vis ska hyllas för sin godhet. Godheten kan ju mycket väl vara större hos den fattige som kanske avstår något för egen del än hos den som har i överflöd. Sådant räknas oftast inte nuförtiden.

Rotary i Karlstad har haft kontakt med Bill Gates som tänker skänka 350 miljoner av sin mångmiljardförmögenhet till förmån för poliosjuka i världen. Det tycker jag också är bra men även det får ett annat perspektiv om man räknar om det till fattningsbara summor. Om man istället för över 40 miljarder räknar med förhållandet 4000 kronor så skulle gåvan motsvara 3 kronor.

Inga kommentarer: