lördag 20 november 2010

Svenska barn diskrimineras!

Det är inte bara barnen utan även deras föräldrar samt vår kristna kyrka, vår tro och våra värderingar som diskrimineras. Nu är det snart dags för julavslutningar med tillhörande julspel. Dessa hålls inte sällan i kyrkor eftersom julen, i alla fall i Sverige där vi de facto befinner oss, så vitt jag vet är en kristen högtid.

Nu börjar redan de återkommande kraven på maximal hänsyn till "de nya svenskarna" att droppa in. Rektorn på en skola i Borås har bestämt sig för att inte, som brukligt, ha julavslutningen i kapellet utan flytta julspelet med krubba och allt till en svettluktande gymnastiksal. Åtminstone var det så de luktade när jag gick i skolan men de kanske inte används på samma sätt längre.

Jag har förstått att det numera inte är så noga hur man uttrycker sig om olika saker. På den tiden när skolan fortfarande var ett ställe för lärdom och inte färgad av politik var man noga med fakta. Att döpas kunde t.ex. även kallas att bli kristnad. Alla människor som döpts är alltså kristna fick jag lära mig men behöver för den skull inte vara särskilt religiösa. Jag har aldrig hört några ickereligiösa "gamla" svenskar klaga över att vara tvingade att gå till kyrkan för att bevista en stämningsfull och gammal tradition. Inte heller några med annan religion som t.ex. judar och katoliker har som jag vet haft några negativa synpunkter på var vi haft våra skolavslutningar.

Nu frågar man sig, finns det några undantag i lagen om religionsfrihet för som jag ser det så verkar den vara väldigt tänjbar.

Inga kommentarer: