torsdag 13 augusti 2009

Tillgången är för dålig

Jag är förtjust i lingonsylt och på senare år har jag även varit i skogen och plockat bären själv. Jag har en plätt ca hundra meter från mitt hus där det är väldigt mycket bär. Förra året försvann de väldigt fort. Jag brukar plocka lite varje dag när jag är ute med hundarna men tredje dagen var det som om någon dammsugit hela skogen. Inte ett lingon så långt ögat såg. Jag blev ganska fundersam men förstod att det måste ha varit någon eller några som varit väldigt flinka med bärplockaren. Själv plockar jag för hand eftersom jag inte vill rensa och jag behöver ju inte så mycket för att klara mig till nästa säsong.

I år hann jag inte ens börja plocka förrän det var soprent på bär. Jag kom på att det brukar vara folk från Baltikum i Sverige varje år för att plocka men jag hade inte sett några där jag bor. Nu fick jag i alla fall se en utländsk bil full med folk så jag utgick ifrån att det var dessa som var där och plockade. Man kunde ju önska att de inte tog precis allt men de är ju här för att tjäna pengar.

När jag gick ut i morse för att rasta hundarna så stötte jag ihop med två figurer som jobbade för fullt med sina bärplockare. Den ene såg ut som en afghan eller asiat och den andre var svart. Ingen av dem kunde ett ord engelska eller svenska så jag tänkte att de kanske kom från boendet för "ensamkommande barn" som ligger ca 2 kilometer ifrån där jag bor.

När jag kom hem och satte mig för att kolla nyheter så fick jag genast veta hur det låg till med bärplockarna. Nu är det stora företag med säte utomlands som skickar hit vietnameser,thailändare och andra för att plocka våra bär. Detta har tydligen växt något enormt på senare tid. Nu räcker inte bären ens till de som kommer hit. Man kan ju undra hur många de egentligen är och vem som skor sig på våra naturtillgångar?

Tumult i bärskogen
100-tal missnöjda bärplockare vägrar arbeta

Inga kommentarer: