onsdag 16 december 2009

Jag väntar väl ett tag till....

Ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Karlstad heter Håkan Holm. Han vill väldigt gärna att Karlstads folkmängd ska öka från nuvarande 82-83 000 till 100 000. Jag kanske inte ska skylla allting på Håkan Holm men det är alltid han som för sakens talan. Det byggs numera på snart sagt alla sjönära områden i Karlstad och det är ju inte precis bostäder för låginkomsttagare. Allt det fina och speciella med vår sjöstad är snart borta för alltid. Han vill också att Karlstad slås ihop med Hammarö och kanske även ytterligare närliggande kommuner. Han tycker att våra kommuner är för små. En gång i tiden bodde jag i Skåre som då tillhörde "lilla" Grava kommun. Tänk vad skönt det var att bara kunna gå in på vårt "lilla" kommunkontor och få prata med den man sökte.

Håkan Holm framhåller hur viktigt det är att vi kan locka hit människor för att komma upp i hundratusen invånare men jag har inte fått klart för mig varför det är så viktigt med just den siffran. Jag mailade därför till Håkan för att få det förklarat för mig. Jag fick snabbt svar på mitt första mail men kände inte att hans förklaring fick mig att tycka att det är så viktigt att vi blir större, att det kan vara motiverat att förstöra hur mycket som helst. Jag skickade därför ett nytt mail men det verkar han inte vilja kommentera?
--------------------------
Mitt första mail.
Hej Håkan.

Jag har läst lite varstans att du, och flera med dig, vill öka folkmängden i Karlstad till 100 000. Jag måste erkänna att jag inte riktigt kan se det positiva med detta. Skulle du vilja vara vänlig och upplysa mig om eventuella fördelar?


On Mon, 30 Nov 2009 08:02:11 +0100
hakan.holm@karlstad.se wrote:
Hej.
Den största anledningen är att vi blir starkare i våra kontakter med staten, vägverk, banverk., när det gäller satsningar i vår region. I Karlstad med omland bor vi idag ca 130.000 innevånare,
om vi vore en kommun vore vi nummer 8 i Sverige, idag är vi nummer 21 tack vare att vi har delat upp oss i små kommuner. En annan viktig orsak till 100.000 är att flera är med och bidrar till vår välfärd i kommunen, lera skattebetalare på samma yta.


Hej igen.
Jag har svårt att se dina argument som särskilt relevanta. Ökande befolkning ger väl även ökande utgifter. När det gäller kommunens kontakt med befolkningen så ser jag endast nackdelar. Är det kanske tanken att de styrande ska avskärma sig ännu mer från människors verklighet. Om kommunen får mer resurser i form av statligt stöd och högre kommunal skatteinkomst så måste ju det ställas i relation till att området för åtaganden ökar i omfattning. Det blir väl inte fler skattebetalare på "samma" yta? Jag förstår att en hel del sociala och andra inrättningar kommer att slås ihop för att minska utgifterna men hur bra brukar det bli för kommuninnevånarna med mera centralisering och därmed längre avstånd till allt?
M.v.h. Britt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som den pajas han uppenbarligen är, svarar han gladeligen på allmogens okomplicerade frågor. Så fort det bränns får dessa hönsarsel som vanligt problem....Blodsven

Gammelsvensk sa...

Med tanke på alla storvulna projekt som S i Karlstad har genomfört eller planerar så får de nog finna sig i att ordet storhetsvansinne dyker upp hos medborgarna.