tisdag 29 september 2009

Man måste se till förövarnas rättigheter.

På debatt ikväll diskuterades huruvida man ska hänga ut dömda pedofiler eller inte. Detta är en fråga som egentligen är svårt att ha någon klar uppfattning om. Psykologerna påstår att det kan göra saken värre om de hängs ut och att det går att behandla bort. Då undrar man ju om det går att behandla bort en sexuell läggning? Nej, säger psykologerna, men man kan behandla bort benägenheten att begå brott.De säger också att återfall hos sexualförbrytare är mindre än en procent och att de flesta säger nej till behandling. Jag får inte ihop detta att brottslingar själva får bestämma huruvida det ska vidtas några åtgärder eller inte.

Den stora frågan är ju egentligen, ska vi skydda barnen till varje pris? Jag är nog benägen att säga, ja det ska vi! Jag har lite svårt att tycka mer synd om pedofilerna än om barnen som blir drabbade. Jag förstår att man kan ha en avvikande sexuell läggning men,precis som när somliga rånar, mördar eller på annat sätt kränker andra människor så anser jag inte att man kan ta sig denna rätt att förstöra andra människors liv utan att förvänta sig diverse efterräkningar.

Inga kommentarer: