torsdag 10 september 2009

Lag om civilkurage?

Jag har svårt att förstå hur man kan lagstifta om civilkurage. Jag har alltid trott att det är en egenskap som vissa människor besitter och andra inte. En lag om att man på något vis ska agera är en sak men man lär inte få en egenskap man inte har på grund av en lag.

När det gäller polisen så har de ju inte särskilt mycket svängrum när det gäller att agera och nu ska alltså allmänheten vara med och göra en viss del. Det måste vara otroligt svårt att sätta gränser för vad vi får/ska göra eller inte. Som det är idag så kan man ju själv bli åtalad för att ha försökt försvara sig. Om jag t.ex. blir överfallen och min hund skyddar mig genom att bita förövaren så riskerar jag att bli åtalad. Detsamma gäller om någon bryter sig in i mitt hem. Om jag vore stor och tillräckligt stark för att kunna övermanna någon så kan jag hamna i knipa om jag råkar skada denne.

Jag försökte en gång att ringa polisen när jag åkte bakom en rattfyllerist som använde hela vägen och syntes sikta på mötande fordon. Jag blev kopplad och fick nummer fem i kön. Där satt jag med en mobiltelefon med kontantkort så hur länge kunde jag vänta? Rattfylleristen väntade inte kan jag säga. Sådant kanske blir bättre nu eftersom vi alla ska bli en resurs. Dialogpoliserna kan ju sättas på att svara i telefon och vi försöker att preja rattfyllot och hålla kvar denne tills polisen kommer. .

DN
DN

Inga kommentarer: