torsdag 17 juni 2010

Ont om både personal och pengar?

Jag trodde att jag fattat fel. Framkomligheten på telefon till landstingets vårdcentraler i Värmland är inte vad den borde vara. Endast 68 procent av de inkommande samtalen besvaras idag. Vad gör då de 32 procent som inte kommer fram? Åker de till den redan mer än överbelastade akuten kanske?

Nu har landstinget satt som ett första mål att öka antalet besvarade samtal till 80 procent i ett första steg. Varför satsar man inte på 100 procent från början och hur har de tänkt att de 20 procent som förblir obesvarade ska bära sig åt?

Har denna situation uppkommit på grund av brist på pengar och därmed brist på personal eller handlar det om inkompetens i planeringen? Varför har vården i Värmland bara blivit sämre och mera otillgänglig för varje år och vem inbillar sig att detta skulle bli så mycket bättre om vi centraliserar ännu mer genom att gå ihop i storregioner? Det ligger nära till hands att tro att drömmen om en storregion kommer sig av en del storhetsvansinne och en del "vi får pengar över till annat"?
VF

1 kommentar:

Berit sa...

Ett av de uppenbara och synliga resultaten av socialiserad sjukvård! Det som vi har att se fram emot i USA nu sedan ObamaCare gick igenom .
Långa väntetider till operationer och kvalitén på vården är en annan sak som blir lidande men är lite svårare att se eftersom man oftast inte har något att jämföra med. Jag ser och hör det emellertid när jag talar med människor i Sverige och jämför med vad vi har här i USA än så länge.